[]
[] [firmabil.no] []

Debutseier for ny Ferrari


Terje Ringen - BilNorge



Endelig kunne i dag Michael Schumacher ta i bruk sin nye Ferrari F-2003-GA. Bilen var god nok til å vinne sitt første løp, men Ferrari fikk uventet hard konkurranse fra Renault og unge Fernando Alonso.

For McLaren startet Spania Grand Prix på verst tenkelig vis. Kimi Räikkönen dro av banen under lørdagens kvalifisering og måtte starte helt bakerst i feltet. Men da starten gikk ble Antonio Pizzonia stående stille med sin Jaguar, noe Räikkönen ikke oppdaget før det var for sent. Det endte med sammenstøt, og begge førerne måtte bryte mens Safety Car kom på banen og samlet feltet.

Fernando Alonso i Renault fikk i motsetning til Räikkönen en knallstart i løpet. Fra startspor tre var han helt på siden av Schumacher og Barrichello inn i første sving, men de to rutinerte Ferrari-førerne stengte effektivt døra slik at Alonso måtte innfinne seg med tredjeplass. I første sving bar det også av banen for Jarno Trulli etter et lettere sammenstøt med David Coulthard. Trulli måtte bryte mens Coulthard kunne fortsette etter et raskt depotstopp.

Etter fem runder slapp Safety Car feltet igjen. Michael Schumacher gjorde en taktisk manøver og fikk umiddelbart åpnet en luke til resten av feltet. Barrichello fulgte på 2. plass foran Alonso og Ralf Schumacher mens Montoya passerte Button og avanserte til 5. plass.

Etter 12 runder fikk Jacques Villeneuve tekniske problemer med sin BAR-Honda og kjørte i depotet for å parkere for dagen. To runder senere begynte de første depotstoppene og det ble klart at de fleste i dag hadde valgt en 3-stopp-strategi.

Etter 17 runder var det sluttkjørt for David Coulthard som måtte bryte etter et sammenstøt med Jenson Button. Renault foretok Alonsos første depotstopp i løpet av 7,2 sekunder, og da Ferrari kalte inn sine førere to og tre runder senere, klarte Alonso å plassere sin Renault på 2. plass, bak Schumacher men foran Barrichello.

Etter 35 runder kjørte Schumacher inn til sitt andre depotstopp mens Barrichello kom inn den påfølgende runden og Alonso enda en runde senere. Schumacher beholdt teten mens Alonso ble liggende bak Ralf Schumacher som enda ikke hadde foretatt sitt andre depotstopp. Det ble en tøff fight mellom Ralf og Alonso, men etter tre runder kom spanjolen seg forbi tyskeren som dro av banen i en sving men klarte å fortsette løpet.

Avstanden mellom Schumacher i tet og Alonso på 2. plass lå på drøye fem sekunder gjennom resten av løpet. Barrichello lå på en trygg 3. plass mens Montoya kjempet seg forbi sin Williams-kollega, Ralf Schumacher opp til 4. plass. På de siste rundene var det også en innbitt kamp mellom Ralf Schumacher og Cristiano da Matta om 5. plassen, men Williams-føreren kjempet tappert og holdt brasilianeren bak seg.

Mark Webber kjørte inn til 7. plass og sine første poeng som Jaguar-fører mens 8. plassen og det siste poenget gikk til Ralph Firman som til slutt slo Jenson Button med noen få meter.

Kimi Räikkönen leder fortsatt VM-sammendraget, men Michael Schumacher har nå avansert til 2. plass. I konstruktør-VM leder McLaren foran Ferrari og Renault. Neste VM-runde kjøres i Østerrike om to uker.

Resultater Spania GP:

Pos

Fører

Nasj

Team-Motor

Dekk

Resultat

1

Michael Schumacher

TYS

Ferrari

B

1:33:46,933

2

Fernando Alonso

SPA

Renault

M

+ 5,716

3

Rubens Barrichello

BRA

Ferrari

B

+ 18,001

4

Juan Pablo Montoya

COL

Williams-BMW

M

+ 1:02,022

5

Ralf Schumacher

TYS

Williams-BMW

M

+ 1 runde

6

Cristiano da Matta

BRA

Toyota

M

+ 1 runde

7

Mark Webber

AUS

Jaguar Cosworth

M

+ 1 runde

8

Ralph Firman

GB

Jordan-Ford

B

+ 2 runder

9

Jenson Button

GB

BAR-Honda

B

+ 2 runder

10

Nick Heidfeld

TYS

Sauber-Petronas

B

+ 2 runder

11

Justin Wilson

GB

Minardi-Cosworth

B

+ 2 runder

12

Jos Verstappen

NL

Minardi-Cosworth

B

+ 3 runder

 Dekk: M=Michelin, B=Bridgestone

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: