[]
[] [firmabil.no] []

Statistikk eller sikkerhet?


Torstein Magelssen - Redaktør



Norge har, nesten uten å ha konkrete økonomiske vedtak for det, vedtatt en 0-visjon når det gjelder dødsfall i trafikken. Ikke det at vi har særlig tro på at dette er noe mer enn fagre ord, de gangene det er snakk om å investere i sikrere veier, stopper det lett opp.

Det som forundrer oss i denne sammenheng, er hva som prioriteres i en del trafikk-kontroller. Gjennomføres de for å skape en statistikk for UP og Statens Vegvesen som viser hvor mye de utretter, eller gjøres det i bestrebelsene for å få mindre ulykker på veiene? Man må ha lov å spørre.

I det siste har det vært kjempefokus på feil bruk av tåkelys, selvsagt er det irriterende at folk benytter feil lys, men hadde det ikke i denne sammenheng vært naturlig å ha denne delen av kontrollen som en bisak? Vi kjenner flere som har blitt vinket inn til trafikk-kontroller, blitt avkrevd fører- og vognkort for så å få beskjed om at de vil bli bøtelagt dersom de ikke slår av grøftelysene, som en del benytter (ulovlig) sammen med kjørelysene.

Det underlige, sett fra vårt ståsted, er at det er dårlige dekk og bremser, grove brudd mot kjøre- og hviletidsbestemmelsene, samt dårlig sikret last, som ofte er de farligste momentene når det gjelder mulighet for ulykker. Når da hovedfokus blir på bruk av grøftelys, virker dette litt underlig og det kan umulig være et ledd i å nå 0-visjonens mål?

Vi fikk før påske følgende e-mail fra en vogntogsjåfør, som bekrefter det vi har følelsen av: At særlig UP i perioder skal oppfylle en eller annen statistikk, stopper flest mulig bilister, for kun å påpeke nye regler for grøftelys og trussel om bøtelegging om man ikke slår dem av. Dette skrev vår vogntogsjåfør:

“Hei!!.
Det var med stor begeistring jeg har erfart større frekvens i antall kontroller fra UP og Statens Vegvesen hvorav jeg var i den siste av fire på kort tid i går. Men begeistringen endret seg fort til undring og frustrasjon. På en av fire ble dokumenter og kjøre/hviletid kontrollert. Men på alle fire ble undertegnede grundig informert om forskriften om lysutstyr på tyngre kjøretøy.
Mine oransje markeringslys og mine to for mange ekstra fjernlys er gjenstand for avskilting av bil om ikke dette blir ordnet opp i umiddelbart. Representanten for UP kunne også meddele at han kunne bøtelagt meg for å bruke tåke/kurvelys sammen med nærlys til den nette sum av kr 1000,–. Noe han valgte å la gå med en advarsel denne gang siden, som han sa: “Regelverket er så ferskt”. Sitat slutt.

Kontroller som fokuserer på feil lysbruk får ikke aksept på samme måte som kontroller som fokuserer på trafikkfarlige forhold. Bransjen finner seg i kontroller, dess flere dess større sjanse for å luke ut de useriøse og farlige, men hele kontrollenheten taper anseelse dersom lys og lysbruk får hovedfokus.

Hendelsen over, og våre erfaringer med kontroller som setter hovedfokus på mindre “farlige” forseelser, står i meget stor kontrast til vinterens diskusjoner. Der kontrollmyndigheten ba om å få innføre kontroll av, og sette krav til, mønsterdybde på vinterdekk på lastebiler, samt innføre krav om kjettinger igjen.

Når samferdselsministeren var så feig at hun sendte saken tilbake til Vegdirektoratet, med krav om statistikk, står dette i meget sterk kontrast til at etatene gjennomfører kontroller av lastebilnæringen der man “glemmer” de viktige elementene, og setter hovedfokus på lysbruk.
Og apropos statistikken vår samferdselsminister etterlyste, den statistikken som eventuelt skulle vise at utenlandske vogntog var overrepresentert i utforkjøringsulykker, eller at de var i flertall til å sitte fast i glatte vinterbakker, den kunne hun ha fått ved en enkel telefon til Viking eller Falken.

Skal vi som ferdes profesjonelt langs landeveien ha respekt for regler og kontrollmyndigheter, skal kontrollmyndighetene være nøye med hva de prioriterer under kontrollene. Med det har vi ikke sagt at vi støtter ulovlig bruk av tåke/grøftelys, langt ifra.
Men skal dere nyte nødvendig respekt, kan dere ikke gjennomføre vogntogkontroller og bare gå på lysbruk. Det vil dere tape på i lengden.

Kjør forsiktig og bruk riktige lys.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: