[]
[] [firmabil.no] []

Verdensnyhet: V blir Viano


Terje Ringen - BilNorge



Mercedes-Benz fornyer V-Klasse og benytter samtidig anledningen til å gi den et nytt navn. Også Vito blir ny fra topp til tå. Modellene debuterer på tre forskjellige messer i løpet av høsten.

Viano blir den nye, store flerbruksbilen fra Mercedes og skal dermed erstatte dagens V-Klasse. Sammenlignet med forgjengeren skal den dekke flere bruksområder, og som et resultat tilbys den i tre forksjellige lengder fra 4.748mm til 5.223mm og med to forskjellige akselavstander (3.200mm og 3.400mm).

Flere motorer
På motorsiden kan kjøperne velge mellom tre CDI-motorer på mellom 88 og 150 hk og to 6-sylindrede bensinmotorer på henholdsvis 190 og 218hk. Flere motorer vil etter all sannsynlighet dukke opp på et senere tidspunkt. Samtlige modeller trekker på bakhjulene. Dieselvariantene leveres med enten en 6-trinns manuell eller en 5-trinns automatisk gearkasse mens bensinmotorene har automat som standard.

Mercedes fremhever at de har valgt bakhjulsdrift for å øke bilens traksjon uansett hvor tungt den er lastet. Motoren er montert på langs for å gi mulighet til økt passiv sikkerhet i fronten. Skivebremser på alle fire hjul er standard, og alle modeller er utstyrt med ESP stabilitetsprogram, ASR (antispinn og –skrens) samt ABS med elektronisk bremsekraftfordeler og bremseassistent.

Samtlige sitteplasser har trepunkts belter med beltestrammere og antall kollisjonsputer avhenger av modell. Store kollisjonsgardiner som dekker alle seterader er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Utseendemessig ser du raskt at Viano tilhører Mercedes-familien. Sammenlignet med sin forgjenger er profilen gjort mer dynamisk mens hovedlys og grill gir et nytt og moderne inntrykk. Bakerst har den fått nye vertikale baklykter som gjør at den skiller seg tydelig ut fra V-Klassen.

Ergonomisk
Mercedes har forsøkt å skape et mest mulig ergonomisk miljø for føreren med gjennomtenkt plassering av hendler, brytere og instrumenter. Gearspaken eller –velgeren er plassert på dashbordet for ikke å oppta unødvendig plass på gulvet. Som tilleggsutstyr tilys multifunksjonsratt, og dette er standard på AMBIENTE-modellen.

Kabinen er utstyrt med et skinnesystem som gjør det enkelt å plassere setene i ønsket posisjon, enten du velger individuelle seter eller benk. Baksetene kan også enkelt foldes sammen eller tiltes forover, og de individuelle setene kan snus på sin egen akse slik at du kan nyte kaffekoppen ansikt til ansikt med dine passasjerer på rasteplassen.

TREND og AMBIENTE blir navnene på de to utstyrnivåene og Viano skreddersys i stor grad etter kundens ønsker og behov. Spesielle pakkeløsninger med tema Business og Life and Bike med praktiske løsninger for forskjellige gjøremål vil også bli tilbudt.

Også Vito
Parallelt med nye Viano lanserer også en helt ny Vito. Den leveres som lukket ”panel van” eller som minibuss med inntil 8 seter. En ny versjon med betegnelse Vito Mixto kan frakte inntil 6 passasjerer mens den samtidig har god plass til bagasje, nærmest etter melkerute-prinsippet.

Vito leveres i tre lengder med to forkjellige takhøyder. Den største versjonen har et lasterom på inntil 6,49 kubikkmeter og kan frakte gjenstander med en lengde på inntil 2,897 meter. Avstanden mellom hjulkassene er 1,277 meter slik at inntil tre europaller får plass etter hverandre. Skyvedørene på varebilene er også store nok til at europaller kan lastes inn fra siden.

Nye Viano og Vito skal produseres ved DaimlerChryslers anlegg i Vitoria i Spania hvor kapasiteten er doblet. Lansering finner sted på Caravan-utstillingen i Düsseldorf, på Frankfurt-utstillingen og på Yrkesbil-messen i Amsterdam. I Norge får modellene sin markedsintroduksjon den 18. oktober.

For øvrig kan vi nevne at vår søsterpublikasjon, Yrkesbil, viste spionbilder av nye Vito allerede i februar.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: