[]
[] [firmabil.no] []

Sainz leder close race


Terje Ringen - BilNorge



Carlos Sainz leder Rally Argentina etter første hele dag. Petter Solberg lå fredag morgen på andreplass og sloss innbitt mot den finske lederen, Marcus Grönholm, men på mye har skjedd i løpet av dagen.

Petter Solberg fikk en kanonstart i Argentina og startet fredagen på 2.plass bak regjerende verdensmester, Marcus Grönholm. Men begge har i løpet av dagen vært utsatt for uhell, og rutinerte Carlos Sainz har nå overtatt teten i Argentina.

SS3 – 10,02km

Lørdagens åpningsetappe ble vunnet av Grönholm i Peugeot foran Markko Märtin i Ford Focus. Tre tideler bak estlenderen fulgte Petter i sin Subaru foran Harri Rovanperä i Peugeot og de to Citroën-førerne, Carlos Sainz og Sebastian Loeb.

I sammendraget hadde nå Grönholm et forsprang på 5,7 sekunder til Solberg og 7,5 sekunder til Sainz på tredjeplass.

SS4 – 10,90km

Grönholm var kjappest også på fredagens andre etappe. Nærmest fulgte hans Peugeot-kollega Richard Burns foran de Subaruene med Tommi Mäkinen og Petter Solberg. Carlos Sainz knep 5. plassen foran Markko Märtin.

Petter beholdt 2. plassen i sammendraget, nå 9,4 sekunder bak Grönholm mens marginen til Sainz på 3. plass var 2,7 sekunder.

SS5 – 15,17km

På dagens tredje etappe var uhellet ute for Petter Solberg som taket med sin Subaru. Både han og kartleser Phil Mills rapporteres å være OK og de klarte også å gjennomføre etappen med et tidstap på 2 minutter til teten.

Tommi Mäkinen vant etappen, og viste dermed at Subaru er konkurransedyktige i Argentina. To tideler bak Mäkinen fulgte Marcus Grönholm og Markko Märtin ble nummer tre. På de neste plassene fulgte de britiske rivalene Burns og McRae foran den spanske veteranen, Carlos Sainz.

Petter forteller selv om uhellet: ”Det gikk ganske bra i dag morges, men i hele dag var jeg misfornøyd med bremsene inn i venstresvinger. Så, 1km inn på SS5 skjedde det samme igjen inn i en 4.gears venstresving. Noe skjedde, bilen tok tak i noe og vi havnet på siden i en grøft.

Det sto en gruppe tilskuere to svinger tidligere, og det tok dem nesten to minutter å få hjulpet oss. De fikk bilen på rett kjøl og vi fortsatte uten problemer. Det var bare småskader på bilen. To minutter er et ganske stort tidstap, og vi er selvsagt ikke fornøyde. Men vi gir oss ikke, og det er fortsatt langt igjen av rallyet. Jeg kjører nå for poeng.”

SS6 – 18,48km

Heldigvis ser ikke skadene på Petter Solbergs bil ut til å være store. Han gjennomførte den sjette etappen på delt 8. plass med Richard Burns, 21,6 sekunder bak teten.

Mäkinen tok sin andre strake etappeseier og ble nærmest fulgt av Citroën-førerne Loeb og Sainz som delte 2. plassen. Markko Märtin ble nummer fire foran Grönholm og Rovanperä.

Sammenlagt etter 6 etapper

Tommi Mäkinens solide kjøring har ført ham opp til 2. plass i sammendraget, bare 2,3 sekunder bak ledende Marcus Grönholm. Carlos Sainz (+ 14,9 sek) et fortsatt nummer tre og følges nærmest av Markko Märtin (+ 18,7 sek), Richard Burns (+ 25,6) og Sebastian Loeb (+ 32,2). Petter Solberg har ramlet ned til 13. plass, 2 minutter og 20,4 sekunder bak Grönholm. Ingen håpløs situasjon for Spydeberg-gutten som har hatt lenger avstand til teten ved tidligere anledninger. Mäkinens 2. plass indikerer at Subaru nå er svært konkurransedyktige.

På service etter SS6 klaget flere av førerne på at de offisielle tidene var for langsomme i forhold til deres egne tider. Listen etter 6 etapper ble dermed omgjort slik at Sainz avanserte til 2. plass, 14,9 sekunder bak Grönholm og Mäkinen ramlet ned til 3. plass (+ 15,3 sek.). Markko Märtins og Richard Burns’ tider ble stående mens Colin McRae avanserte til 6. plass (+ 35,2 sek.), Rovanperä til 7. plass (+ 44,0 sek.) og Loeb ramlet til 8. plass (+ 45,2 sek.). For Petter Solbergs vedkommende ble tiden uforandret slik at han fortsatt på 13. plass.

SS7 – 9,36km

Carlos Sainz tok sin første etappeseier for dagen foran sin Citroën-kollega, Sebastian Loeb. Markko Märtin fulgte deretter mens Petter Solberg ble nummer 4, en plass han delte med sin teamkollega, Tommi Mäkinen. Dermed avanserte Petter en plass i sammendraget. Den unge finnen, Mikko Hirvonen i Ford, fikk tekniske problemer og Marcus Grönholm tapte hele 23,2 sekunder og ramlet dermed ned til 4. plass i sammendraget.

SS8 – 21,70km

Etappeseieren gikk til Harri Rovanperä i Peugeot foran sin teamkollega, Marcus Grönholm. Petter Solberg knep 3. plassen og ble nærmest fulgt av Markko Märtin, Carlos Sainz og Sebastian Loeb.

Tommi Mäkinen tapte over 7 minutter på gearkasseproblemer mens også Markko Märtin klaget over gearproblemer. I sammendraget passerte Sainz Grönholm og overtok ledelsen i rallyet mens Tommi Mäkinen ramlet fra 3. plass ned til 18. plass. Det medførte også at Petter avanserte nok en plass opp til 11.

SS9 – 28,82km

Siste etappe i denne bolken, før lørdagens andre service, ble vunnet av Carlos Sainz foran Citroën-kollega Loeb. Petter knep 3. plassen nærmest fulgt av Rovanperä, Burns og Ford-fører Francois Duval.

Problemene sto imidlertid i kø på denne etappen. Mäkinen humpet seg gjennom med ødelagt gearkasse, Markko Märtin kjørte i 1., 2. og 3. gear,  Grönholm traff en stein og rev av venstre bakhjul men fullførte og McRae måtte kaste inn håndkleet da hans Citroën tok fyr.

Sammenlagt etter 9 etapper

Carlos Sainz i Citroën har nå overtatt ledelsen av Rally Argentina foran Harri Rovanperä (+ 31,3) i Peugeot, Sebastian Loeb (+ 33,2) i Citroën, Richard Burns (+ 34,7) i Peugeot og Markko Märtin (+ 37,3) i Ford. Det er med andre ord svært åpent om pallplasseringene.

Marcus Grönholm har ramlet til 6. plass, 1 minutt og 45,5 sekunder bak teten mens Petter Solberg er innenfor rekkevidde av VM-poeng på en 8. plass, 2 minutter og 6,1 sekund bak teten. Også bak Petter er det tett med Francois Duval (Ford), Armin Schwartz (Hyundai) og Didier Auriol (Skoda) på de neste plassene.

På service etter SS9 sa Petter Solberg: ”Vi tok det veldig rolig og satte tre tider vi er fornøyd med. Jeg tok ikke noen risk tidligere i dag, men jeg er spesielt forsiktig nå. Bilen fungerte helt fint nå, og veiene var ikke så verst. Jeg forventer at de blir verre senere i dag.”

SS10 – 10,02km

Markko Märtin i Ford var raskest på denne etappen, nærmest fulgt av Grönholm og Rovanperä, begge i Peugeot. Deretter fulgte Citroëns Sebastian Loeb foran Mäkinen og Sainz som delte 5. plassen. Petter Solberg hadde 7. beste tid.

SS11 – 10,90km

Grönholm er ingen slagen mann på tross av uhellet tidligere på dagen. Han satte beste etappetid foran Mäkinen og Märtin mens Petter Solberg ble nummer 4 foran Loeb og Burns. I sammendraget avanserte Märtin og Loeb til henholdsvis 2. og 3. plass mens Rovanperä ramlet fra 2. til 4. plass. Det er svært tett i kampen om 2. plassen hvor også Burns deltar.

SS12 – 15,17km

Igjen var Marcus Grönhom raskest mens Mäkinen og Märtin fulgte på de neste plassene. Burns hadde 4. beste tid foran Sainz mens Petter Solberg ble nummer 6. I det tette sammendraget avanserte Burns fra 5. til 3. plass mens Loeb ramlet tilsvarende. Avstanden mellom de fem fremste er bare 44 sekunder.

SS13 – 18,48km

Markko Märtin vant fredagens avslutningsetappe foran Grönholm og Sainz. Tommi Mäkinen var nummer fire fulgt av Peugeot-duoen Rovanperä og Burns. Petter Solberg kjørte på en stein men kom seg til mål på en 13. plass, 38,1 sekunder bak teten.

Sammenlagt etter dag 1 (13 av 25 etapper)

Carlos Sainz leder Rally Argentina etter første hele dag. Men kampen om de gjeveste plassene er langt fra avgjort. På de neste plassene følger Markko Märtin, Richard Burns, Harri Rovanperä og Sebastian Loeb, alle innenfor 50 sekunder bak Sainz. Se heller ikke bort fra at Grönholm kan kjøre seg tilbake i tet og vinne rallyet. Han tok inn 40 sekunder på Sainz i løpet av de fire siste etappene.

Rallyet fortsetter med 9 etapper lørdag ettermiddag før det avsluttes med tre etapper søndag.

Stilling etter 13 etapper:

Pos

Fører

Bil

Resultat

1

Carlos Sainz

Citroën Xsara

1:54:01,2

2

Markko Märtin

Ford Focus

+ 22,4

3

Richard Burns

Peugeot 206

+ 40,1

4

Harri Rovanperä

Peugeot 206

+ 41,8

5

Sebastian Loeb

Citroën Xsara

+ 50,2

6

Marcus Grönholm

Peugeot 206

+ 1:04,2

7

Francois Duval

Ford Focus

+ 2:38,3

8

Petter Solberg

Subaru Impreza

+ 2:43,3

9

Armin Schwartz

Hyundai Accent

+ 3:03,0

10

Didier Auriol

Skoda Octavia

+ 3:06,8


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: