Tre nye motorer for Signum
Når norske motorjournalister i morgen skal prøvekjøre Opels Signum i Berlin, vil de blant annet møte tre motorer som er helt nye i Opel-sammenheng. Dessuten skal de spise på en restaurant som hadde passet bedre for en Boble-intro. I den lange rekken av Signum’er som introduseres for pressen i Berlin for tiden, finnes det til sammen syv motor-alternativer hvorav tre er selvtennere med turbo. 100 til 211 hester spenner motorene over, tre av dem er forresten også nyutviklinger. Den nye 2,2 direct Ecotek-motoren er Opels første personbilmotor med direkte bensininnsprøytning. Variabel innsugningsstyring (der to innsugningskanaler kan tre i funksjon). Data kan tyde på ganske høy avgass-tilbakeføring som hjelp for å oppnå lavt forbruk i del-last områder, dessuten sørger jo et massivt kompresjonsforhold (12:1) for å holde forbruket nede. Nå er selvfølgelig ikke 155 hester fra 2,2 liter spesielt oppsiktsvekkende, men dersom det virkelig er koblet mot et beskjedent forbruk, hyggelig lydbilde og lave utslippsverdier har nok Opel en vinner her. De oppgir forøvrig at den gir Signum en toppfart på 211 km/t og at den drar bilen opp til 100 på 9,8 sekunder. Neste nyutvikling er en bensinmotor på 2 liter med turbo. Også denne møter selvfølgelig Euro4-kravene, men med 175 hester er også denne forholdsvis moderat trimmet. Moderat på den måten at dreiemomentkurven er slett ikke blitt hysterisk, på tross av en litereffekt på oppunder 90. Motoren avleverer 265 Newtonmeter mellom 2.500 og 3.800 omdreininger og det rekker til å gi bilen en 80 – 120 km/t-tid i femte gir på 10 sekunder. Litt høyere toppfart enn 2,2 literen og litt kjappere til 100. Og sikkert en helt annen kjørestil, men det får vi nok høre om senere. Til sist er det V6 CDTI motoren, En 66 graders blokk som tidligere har vært levert til Saab, men som nå blir fullt Opel-sertifisert også, med plass både i Vectra og Signum. 177 hester er ikke så interessant som de 370 Nm’ene som dukker opp allerede langt nede i kjelleren – helt nede ved 1900 omdreininger. Det er vel ingen bombe at den er meget raskere fra 80 – 120 enn 2 liters bensinbilen, 8,9 sekunder bruker den på denne typiske motorvei-manøvren. For å fordøye alle disse inntrykkene blir det middag på en restaurant som av alle ting heter Käfer. Som jo var kjelenavnet på gamle Bobla. Nå har jo Opel aldri vært særlig følsom for navn, noen som klarer å døpe en av bilene sine til Blitz et par år etter at nasjonen deres har drevet Blitz-krig i Europa og Afrika, tenker vel ikke så mye på slikt. Dessuten: Opel hadde i gamle dager en modell som ble kalt Laubfrosch – det var kanskje ikke så enkelt å finne en bedre restaurant av samme navn i Berlin? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |