Ungdomsfiendtlig bilforsikring
I Tyskland har det lenge vært differensiert beskatning av biler. Størrelsen på beskatningen har de siste årene i stor grad vært avhengig av hvor mye bilen forurenser, og biler uten katalysator forurenser mest. Disse har sågar hatt kjøreforbud på dager med ekstremt høy luftforurensning. De samme kravene kommer nå også i Norge. I Oslo snakkes det om forbud mot biler uten katalysator på dager med høy luftforurensning. Hva dette har med forsikring å gjøre? Ikke så mye for oss som har hatt bil noen år. Men for unge bilister som skal skaffe sin første bil, har det ganske mye med saken å gjøre. Mange ungdommer kjøper gamle biler, de fleste gjør ikke dette fordi de har lyst på gammel bil. De fleste kjøper gammel bil fordi det er det eneste de har råd til å eie. De vil bli rammet av strengere lovgivning når det gjelder forurensning også. Det er ikke bare høye avgifter og forskrifter som gjør at ungdommen ofte ender opp med gamle biler. Mange oppdager at forsikringspremien er den store bøygen når førerkortet er ferskt. Alle 18-åringer med ferskt førerkort behandles likt når de kjøper sin første bil. Og når det gjelder forsikringspremier betyr det at de allerede fra første dag straffes for noe de ikke har gjort. De straffes for andres kjøring, noe som betyr høye forsikringspremier fordi de tilhører en ulykkesbelastet gruppe, og på grunn av at de ennå ikke har opparbeidet bonusfordeler hos forsikringsselskapene. For noen vil dette være urettferdig. Det finnes 18-åringer som kjører skadefritt de første årene, og jeg vil tro at disse tross alt er i flertall. Men det er selvsagt noen som drar statistikken i været og som gjør seg fortjent til høye forsikringspremier, i enkelte tilfeller høyere premie enn de faktisk har.
Slik bilforsikringssystemet fungerer i dag betaler de fleste unge bilister en ufortjent høy premie. Dette bidrar til at de unge gjerne ender opp med gamle biler med lite sikkerhetsutstyr. Kanskje det er på tide med en gjennomgang av bilforsikringssystemet? Det kan ikke være riktig at de med ferskt førerkort skal henvises til de minst sikre bilene, det i seg selv er med på å gjøre dem mer ulykkesutsatt. I Sverige er det foretatt en undersøkelse som viser at biler med stabilitetskontroll (ESP) er vesentlig mindre utsatt for ulykker en tilsvarende biler uten, og da spesielt under vanskelige kjøreforhold. Disse bilene burde være tilgjengelig for ungdommen også, og det bør i hvert fall ikke være høye forsikringspremier som stopper dem. Det er nemlig ikke bare staten som gjør moderne biler vanskelig tilgjengelig for ungdommen. Vi sees. Kjør fornuftig og nyt våren. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |