[]
[] [firmabil.no] []

Bosch med ny dieselteknologi


Jon Winding-Sørensen - BilNorge

Nå snakker Bosch om tredje generasjon Common Rail. Og om noen måneder blir det ikke bare med snakket, på Frankfurt-utstillingen skal de også vise motorer med den nye teknikken. Så du kan like godt lære deg å si Piezo-Inline-Teknikk.

Ny motorteknikk går som regel på lavere forbruk/utslipp av skadelige stoffer mot lik/bedre ytelse. Det er selvfølgelig også tilfelle her. Bosch snakker om en reduksjon av skadestoff-utslippene med 15-20 prosent, med 6-7 prosent økt ytelse. En side-effekt er at støynivået også senkes.

Bosch forteller at de jobber med til sammen seks bilprodusenter som har ti motorprosjekter der dette nye innsprøytningssystemet er en sentral faktor. Flere av disse kommer altså til å debutere i Frankfurt. Forbedringene vil ikke bli enkle for deg å oppdage. Mens dagens Common Rail systemer gjør det mulig å dele opp innsprøytningsprosessen i fem-seks separate sprut-operasjoner pr. kraftslag, vil piezo-inline-teknikken kunne dele opp denne prosessen i enda flere, og finere trinn. Det betyr at med en effektig motor-mapping, der alle kriterier leses av kjapt og der resultatet regner ut og sendes til innsprøytningens styreenhet svært kjapt, vil man oppnå en enda bedre og mer presis forbrenning enn i dag.

Bosch regner selvfølgelig med å forbedre sin posisjon som ledende leverandør av dieselsystemer igjen, når dette anlegget er ute på markedet. I dag er snaue 50.000 medarbeidere opptatt på dette feltet, de bidrar til en årlig omsetning på nesten 7 milliarder Euro. Og de skal selvfølgelig henge med i den videre utviklingen der de ser for seg at dieselandelen blant verdens personbiler skal øke fra dagens 24 prosent, til 29 prosent i 2012. Og når vi er kommet så langt er vel Bosch allerede forbi fjerde generasjon Common Rail – for den må de ha klar for å møte de nye eksoskravene som kommer i USA i 2007.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: