[]
[] [firmabil.no] []

Hyundai ned, lillebror opp


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Hyundai satser sterkt på fremtiden, blant annet med seks ganger så høye utgifter til forskning og utvikling, derfor måtte de nøye seg med 350 millioner dollars i fortjeneste i årets første kvartal. Kia kunne derimot fortelle om en økning på 50 prosent, til $ 119 mill i netto fortjeneste.

Det er imidlertid ingen dramatikk i noen av disse tallene. Hyundai tar mesteparten av r&d (research & development) utgiftene for tiden, selv om de også kommer Kia-filialen til gode, og lar lillebror sole seg i stadig stigende resultater.

Det er de nye Kiaene, Sorento og tilsvarende, som trekker pengene inn til selskapet nå. Omsetningen øker mer enn budsjettert, tidlig i fjor ble budsjettet justert opp til 2,5 trillioner won – i virkeligheten endte det på 3 trillioner.

Og selv om fortjenesten sank hos Hyundai (ned med snaue 30 prosent), er tallet allikevel vesentlig høyere enn de fleste hadde regnet med. Hyundai selv hadde advart om at fortjenesten kunne ende ned mot halvparten av tilsvarende resultat i fjor.

58,5 milliarder won ble avsatt i dette kvartalet til forskning og utvikling, det kan sammenliknes med under 10 mrd. for et år siden. Allerede i inneværende periode regner fabrikken med å høste av denne innsatsen. Økende eksport av nye modeller i USA, og økende eksport til Europa der Euro-kursen også hjelper koreanerne til ekstra fortjeneste.

Konsernet kan samtidig fortelle om en enda sterkere Europa-innsats fremover. I tillegg til at de skal åpne sitt nye felles Hyundai/Kia designstudio i Rüsselsheim i september i år, planlegges det nå også fabrikker i vår verdensdel. De har allerede produksjonsanlegg i USA og Kina, men bekrefter nå at etter noen års utsettelse jobber de igjen med konkrete fabrikkplaner her. Regn med at den er klar i 2010.

Men allerede i år regner Hyundai med å selge 1,82 millioner biler over hele kloden, det er 100.000 flere enn i fjor.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: