Aston Martins motorer vekk fra Audi, til Ford!
Det har ikke vært noen selvfølge at kunstneren signerte hver motor som ble lagt i en Aston Martin. Men hvis denne skikken skal gjenopptas fullt ut nå, er det store muligheter fora at du vil finne både en Fritz og en Heinz blant byggerne. Nå flyttes V12-produksjonen fra England (Audi!!) til Tyskland (Ford) DB 7 var jo en modell som det var atskillig mer bil-industri i, enn i de gamle modellene. Det ble jo bygget en helt ny fabrikk, langt borte fra platekunstnerne i Newport Pagnell, for å lime og laminere den nye modellen sammen. Og motorene ble ikke lenger produsert på faste benker av grønnfrakkede AM-veteraner med navneskiltene klare til å klinkes på, i verktøykassa. Det oppdraget ble gitt til Cosworth Technology som er en del av Audi AG. Men med den kommende ”lille” Aston Martinen, AM 305 blir fabrikkens motorbehov et helt annet, den bilen vil også medføre en økende etterspørsel etter andre AM-utgaver, slik at fabrikken regner med at V12-produksjonen også må økes med tre-gangeren fra 2005. Derfor begynner man nå å planlegge en egen AM-avdelingen på Fords motorfabrikk i Köln. Det er ikke bare V12 motorene som skal bygges der, det blir en meget fleksibel affære, dette. Sammen med motorkonstruksjonene som er ganske smarte moduloppbygninger, vil en lang rekke forskjellige motorer kunne komme ut av dette spesialkjøkkenet når det er på nett om 18 måneder. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |