[]
[] [firmabil.no] []

Ikke bare resultater i F1


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



De av dere som følger litt med, vet at det er mer enn førsteplasser det dreier seg om i Formel 1. Til tider kan politikken være mye morsommere enn selve løpene. Her er noen høydepunkter fra de siste ukenes bak-kulissene hendelser.

Luca di Montezemolo, Ferrari-sjefen, ga et usedvanlig klar-språk intervju til Financial Times, der han i realiteten ga Bernie Ecclestone et klart ultimatum: Han, og de tre bankene som er med og styrer Formel 1, fikk frem til 1. januar til å komme opp med en oppskrift som kunne tilfredsstille de Formel 1 deltakende bilfabrikkene som truer med å starte en piratgruppe. ”Vi vil gjerne finne løsninger i samarbeide med Ecclestone”, sa Montezemolo, ”men gjør vi det ikke vil det være synd, men ikke tragisk” sa han – og antydet dermed at alle trusler fra FIA og andre parter i saken bare preller av. Poenget hans er jo greit, hvorfor er det banker og finansfyrster som ”eier” Formel 1, og ikke de som lager showet?

Renault
Det har lenge vært klart at Renaults stallsjef Flavio Briatore har vært kritisk til det meste av det som kom motorveien fra Renault. I motsetning til forrige gang Renault var på banen, virker det vel kanskje som de ikke helt har fått til dette med hestekrefter. Nå har åpenbart Briatores kritikk resultert i action: Jean-Jacques His måtte gå. Han var ”faren” til Renaults forrige store motorsuksess på GP-banene, men må også ta ansvarets for den nåværende generasjonens åpenbart ikke helt vellykkede prestasjoner.

56 år gammel, jobbet for Renault siden 1973 og åpenbart alt for stri på disse 110 gradene sine som skulle gi fordeler med lavt tyngdepunkt. Uønskede vibrasjoner, 17.500 omdreininger i stedet for 19.000 og 80 hester manko var også et av resultatene. Men han ville ikke droppe lavt tyngdepunkt.

Etterfølgeren vil nok gå for mer konvensjonelle løsninger, men hvem det blir vet man ikke. Fransk presse spekulerer i Mario Illien, mannen bak Ilmor, for det er ganske kjent at forholdet mellom han og McLaren/Mercedes ikke akkurat er på nyforlovet-stadit akkurat nå.

BMW Williams
Så er det forholdet mellom BMW og Williams da. ”Så lenge vi ikke har noen avtale er alt mulig” sier BMWs F1-sjef, Gerhard Berger i et intervju. Han sier at BMW er fjernt fra sin målsetting, at man ikke har vist de resultater som var ventet, og han er ikke i tvil om at feilen ligger i den engelske delen av partnerskapet. ”Vi må støtte Williams så godt vi kan. Når den ene partneren vakler, må den andre hjelpe ham”, sier østerrikeren som kommer til å forlate denne jobben ved sesongens slutt. BMWs avtale med Williams gjelder enda et år. At BMW skulle overta Williams utelukket han imidlertid.

Og til slutt har vi Tsaren selv, Bernie Ecclestone, som har uttrykt en viss misnøye med kvalifikasjonsprosedyren i det siste. ”Vi må nok vente et par løp til, men akkurat nå har jeg ikke inntrykk av at den nye ordningen har gjort så meget verken med startoppstillingen eller med tilskuer-vennligheten”, sier han. Ønsker han virkelig noen forandringer, kan du regne med at de vil komme ganske kjapt. Vi får høre hva han har å si etter Monaco.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: