Mer konservativt hos Renault F1
Hvis du leste vår F1-artikkel tidligere i dag, fikk du sikkert med deg at det var ting på gang hos Renault. I ettermiddag har teamsjef Flavio Briatore holdt en pressekonferanse og bekreftet en del av ryktene. Renault har en lang og suksessrik historie innen Formel 1, ikke minst som motorleverandør til Williams og Benetton på 90-tallet. Men lenge før den tid gjorde de seg bemerket som en pioner på turbofronten. Da de for noen år siden ervervet Benetton og fortalte at nå var tiden moden for et comeback, var det en del av oss som forventet at store ting skulle skje. Og ganske riktig: Renault presenterte en motor som var ulik alle andre gjennom sin utforming med stor vinkel mellom sylinderrekkene i V10en. Cirka 110 grader tippet man på. Lavest mulig tyngdepunkt og minst mulig luftmotstand var bakgrunnen for den radikale konstruksjonen som Jean-Jaques His, en veteran hos den franske konstruktøren, var ansvarlig for. Men Renault har brukt lang tid på å få motoren konkurransedyktig. For lang tid synes noen i ledelsen. Fortsatt sies det at den yter 80 til 100hk mindre enn de heftigste konkurrentene og teamet har også måttet bryte en rekke løp grunnet motorras. Prestasjonene i årets VM, ikke minst fra unge Fernado Alonso, tyder på at ting er på gang. Men teamet sier dette i større grad skyldes et vellykket chassis enn en kraftig motor. Nye regler fra neste år sier at hver motor må holde en hel løpshelg, og dette er en av faktorene som gjør at Renault nå satser på en mer konvensjonell konstruksjon. ”Målet er å konstruere en ny motor etter de nye reglene (en motor pr helg) som samtidig innfrir våre krav til ytelser,” sier Flavio Briatore og fortsetter: ”For å sikre pålitelighet vil den få en ”tradisjonell” arkitektur, uten å øke i vekt. Den får høye ytelser siden vi drar nytte av teknologiske løsninger vi har utviklet gjennom de siste tre årene.” Ny sjef i den franske delen av Renault F1 som teller ca 300 årsverk blir Bernard Dudot. En utfordring for teamet med utvikling og produksjon på begge sider av Kanalen blir å få til et tett samarbeid mellom motorprodusenten i Frankrike og de nær 400 ansatte i britiske Enstone som lager resten av bilen. I mai-utgaven av Bil finner du en artikkel om Renault F1 og intervju med den tekniske direktøren, Mike Gascoyne. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |