[]
[] [firmabil.no] []

Flere bilpenger til Polen


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det er ikke lenge siden vi kunne fortelle om Opel som skulle legge ganske mange millioner dollars inn i sin fabrikk i Polen. Den gang lå det en jagerfly-deal i bånn. Når VW nå forteller om 600 mill. Euro til Transporterfabrikken i Poznan, skyldes det ganske enkelt at tyskerne tror det vil lønne seg.

Invitasjonene kom for mange uker siden. Og litt overraskende var det at pressen skulle kjøre de nye T5 varebilene i Polen, rundt Poznan. Liksom ikke den mest gloriøse lokasjonen. Selv varebilgutta er vant til litt mer antydninger av palmer (og da tenker jeg ikke på slike elektroniske).

Men nå viser det seg at årsaken er at VW også har litt mer å fortelle om. Nemlig en kjempeinvestering på 600 millioner Euro innen 2006. Resultatet vil bli en produksjon mer enn tre ganger så høy som i dag.

40.000 biler ble det produsert der i fjor, kapasiteten er nok litt høyere, men målet om 150.000 enheter kan man ikke nå uten massiv utbygging. Det er det som nå skal skje, og dette produksjonsmålet skal man nå i 2005. Antall arbeidere øker ikke i samme takt, arbeidsstokken skal øke fra 3.400 i dag, til 5.000.

Selvfølgelig beroliger man tyske fagforeninger med å forsikre om at dette ikke kommer til å gå ut over arbeidsplassene i Hannover. Der skal man for øvrig i gang med retro-modellen Microbus (programmet er fremdeles på grønt, på tross av dollar/Euro kurs), mens Poznan skal konsentrere seg om T5 og en ny byvarebil på Polo(?)basis. Et par produkter er allerede Poznan for øvrig alene om, dobbelkabinen bygges for eksempel ikke andre steder enn der.

I meldingene fra Polen blir det ikke sagt et ord om større biler enn T5 eller om et eventuelt sterkere samarbeid (fellesmodeller) med Daimlerchrysler. Det blir heller ikke sagt noe om hvordan man skal selge nesten fire ganger så mange varebiler. Både forhandlerne og vi venter spent.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: