[]
[] [firmabil.no] []

Første glimt av ny Super-Merce


Terje Ringen - BilNorge



Mercedes-Benz har i dag offentliggjort de første bildene av sin nye superbil, Mecedes-Benz SLR McLaren. Den er tro mot sin legendariske forgjenger og spekket med moderne F1-teknologi.

Juan Manuel Fangio, Stirling Moss og Karl Kling er navn vi forbinder med den originale SLRen fra 50-tallet. Sammen sørget de for å gjøre 300 SLR til en av de mest suksessrike racerbiler gjennom tidene ved å vinne de mest krevende landeveisløpene i 1955, Mille Miglia, Targa Florio og Tourist Trophy i tillegg til å kjøre inn til seire i Eifelrennen og Sveriges Grand Prix. Den tidens SLR, bedre kjent som Sølvpilene, var utstyrt med en 3-liters motor på 310hk god for 300 km/t.

Fra bane til landevei
Rudolf Uhlenhaut, som var utviklingssjef for Mercedes-Benz på den tiden, fikk grønt lys til å utvikle en gateklar kupéversjon av løpsbilen med designlinjer og teknologi hentet fra 300 SL Gullwing, og da det første eksemplaret dukket på tyske veier i 1955 var det mange som kastet misunnelige blikk etter bilen med det lange panseret, store luftinntak langs sidene og måkevingedører. Med en vekt på 1117kg og 310hk oppnådde bilen en toppfart på 290km/t og var uten sammenligning den tidens råeste fartsmaskin beregnet for landeveien.

Men SLR kom aldri i serieproduksjon, for ledelsen i Stuttgart mente (sikkert med rette) at tiden neppe var moden for den slags maskiner i de harde 50-åra, og da Mercedes i 1955 trakk seg fra all motorsport etter en stygg ulykke på Le Mans, ble hele prosjektet skrinlagt. Bare to prototyper var da laget.

Fugl Fønix
Til høsten, etter nesten 50 år i dvale, er det duket for en ny generasjon SLR som heller ikke blir noen dusinvare, til det blir prisen for stiv. Den har klare designtrekk fra originalen på 50-tallet men Mercedes’ F1-partner McLaren har sørget for å spekke bilen med moderne hi-tech. De lover ytelser i toppklassen, uten å røpe detaljer, og sier samtidig at sikkerheten er vel ivaretatt gjennom bruk av vår tids moderne materialer som karbonfiber og kompositt.

Bremsene skal sørge for stoppegenskaper i særklasse og er konstruert i et nytt og innovativt fibermateriale som skal tåle høye temperaturer samtidig som det har lang levetid. Under panseret sitter en V8 maskin utviklet av Mercedes AMG med avansert kompressor-teknolgi som sies å ha ”majestetisk” dreiemoment og kraft. Håndbygget, selvsagt, av de dyktige AMG-ingeniørene.

Om en drøy uke skal de første journalistene prøvekjøre den nye status-raceren, og etter det skal vi fortelle deg hvordan den nye SLR oppfører seg på veien. Noen flere opplysninger skal vi sikkert også greie å hoste opp til den tid.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: