[]
[] [firmabil.no] []

Renaults Formel 1, vital i strategi-planene


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det får ikke hjelpe om det ikke ble noe Renault-podium i Monaco, franskmennene er allikevel ganske avslappet. Deres Formel 1 strategi er klar, seier eller ikke, innsatsen skal bygge opp om ambisiøse planer om å øke personbilsalget fra 2,5 til 4 millioner enheter årlig.

Dette målet skal nås innen 2010 og siden det skal skje globalt, men uten at USA er med som marked, passer Formel 1 ekstra bra som plakat – Formel 1 er liksom ikke midt i blinken hvis man ønsker å satse amerikansk.

Renault, det er det nok fremdeles noen som husker, var med på seks påfølgende verdensmesterskap som motorleverandør til Benetton og Williams i 90-årene. Da de bestemte seg for å droppe racing i 1997 sa gruppen klart fra at dette bare var en pause. ”Formel 1 var en integrert del av vår markedsplan den gangen. Vi ønsket å nå vårt mål uten at vi kunne øke mer i Europa, og uten at USA var med i planene. Derfor var Formel 1 ideelt for å profilsere oss”, sier Patrick Faure, Formel 1-sjefen hos Renault, han har vært med i gruppens bilsportsatsing i snart 25 år.

Det var også helt klart at Renault måtte gjøre dette uten å blande inn datterens navn: Nissan. I Asia trengte Renault å bygge sitt eget merkenavn. Planene ble utarbeidet men satt ut i livet tidligere enn planlagt. ”Da Luciano Benetton ringte oss i 1999 og sa at nå ville han selge fordi Formel 1 var ikke lenger en sport for de glade amatører, men for den gravalvorlige bilindustrien, tok det ikke lang tid før vi kjøpte teamet”. Andre kilder føyer til at prisen var på 120 millioner dollars i april 1999.

Renault driver nå og forbereder sin X90 – en billig bil for utviklings-markeder. Den skal blant annet bygges i Romania og Russland, steder hvor interessen for TV-overført Formel 1 fremdeles er enorm. Land som Marokko, Kina, Columbia og Iran skal også legges til produsent-land listen og Renault satser selvfølgelig på at Formel 1 er en kommende TV-sport også der. Dessuten kaller Patrick Faure Formel 1 for et fantastisk verktøy for å samle og motivere alle selskapets ansatte.

Hvor meget han betaler for denne type markedsføring, vil han imidlertid ikke si. Men han føyer gjerne til at det er ikke nok bare å delta. ”Louis Schweitzer, min sjef, har gjort det helt klart at vi er her fordi vi også skal vinne noen løp, og vi regner med at VM er vårt i løpet av ikke alt for mange år.”

Men han sa ikke at 4 millioner biler var helt avhengig av det.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: