[]
[] [firmabil.no] []

Petter Solberg på hugget i Akropolis


Terje Ringen - BilNorge



Det har i stor grad vært Fords dag i Akropolis Rally hvor Markko Märtin har ledet gjennom hele dagen. Men han pustes nå i nakken av flere førere, ikke minst Petter Solberg som virkelig har vært på hugget i ettermiddag.

Oppdatert kl 19:50

SISTE: Den siste, korte spesialetappen ble kansellert pga. for støvete veier. Førerne ble imidlertid bedt om å kjøre gjennom for å gi best mulig show for de tusener av tilskuere som var møtt frem. På vei til kveldens siste service fikk Marcus Grönholm problemer med bensintilførselen og måtte bryte. Dermed er Petter Solberg oppe på 3. plass etter første dag, et glimrende utgangspunkt for en topplassering i helgen.

I nye sponsorfarger tok de to Fordene føringen i første del av Akropolis Rally. Markko Märtin holder teten mens hans unge kollega Francois Duval er ute av løpet etter en rulling.

SS1 – 24,45km
De to Ford-førerne tok teten allerede på første etappe. Francois Duval kjørte inn til bestetid foran Markko Märtin. Deretter fulgte de to Citroën-veteranene Colin McRae og Carlos Sainz foran Marcus Grönholm i Peugeot og Subaru-duoen Tommi Mäkinen og Petter Solberg.

Begge Subaruene hadde noen små problemer på åpningsetappen. Petter hadde en liten avkjøring, fikk motorstopp og strevde med å få fyrt opp motoren igjen. Likevel tapte han bare 12,8 sekunder til teten. Også Mäkinen fikk motorstopp i en trang hårnålssving.

Verre gikk det for Armin Schwartz i Hyundai og Sebastian Loeb i Citroën som begge måtte bryte etter tekniske problemer på SS1.

SS2 – 14,60km
Ford-førerne var raske også på den andre etappen, nå med Märtin i tet og Duval på tredje beste tid. Mellom dem plasserte Colin McRae sin Citroën. Fjerde beste tid ble satt av Gilles Panizzi i Peugeot foran Tommi Mäkinen, Didier Auriol (Skoda) og Petter Solberg.

Colin McRae fikk ikke startet sin Citroën før etappen og ble ilagt et tidstillegg på 50 sekunder for å komme for sent til start.

SS3 – 18,67km
Ford-førerne Märtin og Duval noterte nest beste og tredje beste tider, men aller raskest var Harri Rovanperä i Peugeot. Marcus Grönholm kjørte inn til 4. plass foran Colin McRae mens Petter Solberg ble nummer seks, plassen foran teamkollega Tommi Mäkinen.

For Hyundai ble dagen helsvart da også Freddy Loix måtte bryte med ødelagt bil etter en avkjøring på SS1.

Sammenlagt etter 3 etapper
Markko Märtin har tatt ledelsen i Akropolis Rally, men bare 3,1 sekund bak ham følger Ford-kollega Francois Duval. Deretter er det en luke på 17,7 sekunder ned til Marcus Grönholm men svært tett i kampen om de neste plassene som innehas av Tommi Mäkinen (+ 19,3), Petter Solberg (+ 21,4), Harri Rovanperä (+ 21,5), Gilles Panizzi (+ 24,2) og Carlos Sainz (+ 25,4).

På service etter SS3 sa Petter: ”Alt går som planlagt. Planen var å ligge på 5. eller 6. plass etter første dag, så alt i orden.”

Martin Stenshorne som kjører Junior-VM i en Ford Puma i det samme rallyet, ligger på en foreløpig 7. plass i klassen etter en noe forsiktig åpning. Klassen ledes av franske Tirabassi i Renault mens svenske Daniel Carlsson er på foreløpig 2. plass i sin Suzuki Ignis.

SS4 – 11,84km
Harri Rovanperä i Peugeot var best på den fjerde etappen. Han ble nærmest fulgt av Colin McRae i Citroën som har mye å ta igjen etter sin tidsstraff tidligere i dag. Deretter fulgte de to Fordene med Duval foran Märtin før Gilles Panizzi og Tommi Mäkinen. Petter Solberg var bare nummer 15 på etappen, men differansen til teten var ikke mer enn 15,4 sekunder.

SS5 – 34,68km
Rovanperä tok sin tredje strake etappeseier, nå foran McRae og Grönholm. Markko Märtin ble nummer fire foran Carlos Sainz mens Petter Solberg tok 6. plassen. Markko Märtin hadde en skremmende episode da panseret fløy av hans Focus og ødela frontruta. Langt verre gikk det med hans teamkollega Francois Duval som rullet ned i en grøft og måtte bryte etter å ha ligget på en sterk 2. plass i sammendraget.

Sammenlagt etter 5 etapper
Det har tettet seg til i sammendraget hvor Markko Märtin i tet nå har en ledelse på bare 9,2 sekunder til Harri Rovanperä. Marcus Grönholm (+ 24,7) holder 3. plassen og deretter følger et tett kobbel med Carlos Sainz (+ 34,7), Tommi Mäkinen (+ 35,8) og Petter Solberg (+ 39,8).

Martin Stenshorne har nå avansert til 6.plass i Super 1600 klassen i sin Ford Puma. Han ligger nå to og et halvt minutt bak lederen Brice Tirabassi i Renault mens svenske Daniel Carlsson i Suzuki holder 2. plass i klassen.

SS6 – 24,45km
Petter Solberg slo til med etappeseier med en margin på 7,2 sekunder til finske Marcus Grönholm. Finsk ble det også på de neste plassene med Harri Rovanperä og Tommi Mäkinen. Markko Märtin besatte 5. plassen foran de to Citroën-førerne Carlos Sainz og Colin McRae. Unge Mikko Hirvonen, Fords 3. fører, brøt inne på etappen med ødelagt hjuloppheng. Dermed er to av de tre fabrikk-Fordene ute av løpet før første dag er ferdigkjørt. Vi krysser fingrene for at Markko Märtin får en bedre skjebne etter sin flotte innsats så langt i løpet.

SS7- 14,60km
Det var tett i tet på denne etappen. Grönholm var raskest men slo Petter Solberg med bare 2 fattige tideler. Ytterligere fire fører fulgte innen en margin på tre sekunder, og disse var Rovanperä, Sainz, Panizzi og Märtin.

Sammenlagt etter 7 etapper
I det bare en kort sjarmøretappe gjenstår av fredagens kjøring innehar fortsatt Markko Märtin i Ford ledelsen i Akropolis Rally. Like bak ham følger Harri Rovanperä (+ 4,8) og Marcus Grönholm (+ 15,8), begge i Peugeot. Petter Solberg (+ 23,9) har avansert til 4. plass og har alle muligheter til en topplassering i Hellas. Bak seg har nordmannen to svært rutinerte førere, Carlos Sainz (+ 37,9) i Citroën og sin teamkollega i Subaru, Tommi Mäkinen (+ 38,2).

I Junior-VM har dessverre Martin Stenshorne ramlet ned til 9. plass i sammendraget. Men selv om Martin befinner seg 5 minutter og 40 sekunder bak teten i klassen, er en poengplass så absolutt innenfor rekkevidde.

Det gjenstår 8 fartsprøver lørdag og ytterligere 6 på søndag. BilNorge holder deg oppdatert gjennom pinsehelgen. Du kan følge Akropolis Rally live på www.wrc.com.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: