Mazda på topp i motor-Oscar
Det må være morsomt for Felix Wankel, hvor han nå er, å høre at en av hans etterkommere, Renesis-motoren til Mazda, har vunnet årets personbilmotor-Oscar. Det er flere blader og TV-selskaper som har samlet 50 journalister fra hele verden til å stemme over gode motorkonstruksjoner. Det går på en rekke konkrete parametre, og klasseseierne pleier å gå til maskiner som strengt holder seg til de rammene juryen har fått. Men selve æresprisen går til motorer som gjør enda mer enn å være effektive og rene og lette og enkle å produsere, og hva alle de andre betingelsene er. For eksempel applauderer juryen Mazdas mot ved å holde på, og utvikle rotasjonsmotorprinsippet, at de greier å få prestasjoner ut av den som tildels overgår stempelmotorenes, og at de klarer å markedsføre den så effektivt. Renesismotoren er den som sitter i den nye RX-8, og i tillegg til at den ble International Engine of the Year 2003, ble den også den beste motoren i 2,5 – 3 liters klassen. Nå var ikke Mazda eneste japaner på listen, Honda klarte for eksempel å sikre seg 4 titler i de til sammen 12 kategoriene, derav tre for sin nye hybrid-teknologi. BMW gjorde det også sterkt, de dro av gårde med prisen i klassen 1,4 – 1,8 liter, 2 – 2,5 liter og 3 – 4 liter. Volkswagen brukte sin svære 5 liters V10-diesel til å sikre seg pokalen i klassen over 4 liter – her lysner det åpenbart litt for selv amerikanerne, som ikke har mye til overs for diesel, stemte på denne motoren. Og heldigvis fikk også Mercedes, som stadig må se seg slått av BMW her, med seg en pris. AMG 55 motoren fikk prisen for Best Performance Engine of the year. Men hvorfor også Playboy er med på denne kåringen skjønner jeg ikke helt, selv om det kan bli noen fine fotografier. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |