[]
[] [firmabil.no] []

Flikk på flikk


Kjell Magne Aalbergsjø - Redaktør



Skal du vestover på E18 gjennom Drammen i sommer må du regne med å tilbringe mye tid i bilen – hvis du ikke er så heldig at du kan legge kjøreturen vestover til en tid på døgnet da du er alene på veien. Nå har nemlig det nye bruprosjektet over Drammen kommet i gang. Det betyr enda dårligere fremkommelighet på en strekning som når den har normale veiforhold er overbelastet.

Først i 2006 vil den nye firefelts brua være ferdig. Men selv da vil fremkommeligheten være begrenset. Arbeidet med utvidelsen av tunnelen syd for brua blir nemlig ikke startet før selve brua er ferdigstilt.

Trafikkpresset på tunnelen vil sannsynligvis bli noe redusert ved at en del av trafikken vil kjøre inn på E134 retning Hokksund og Kongsberg. Men med normal trafikkvekst vil trafikkmengden som skal gjennom tunnelen likevel være omtrent den samme som den som i dag skal over brua.

Køer blir det. Og mye drivstoff skal forbrennes og mye adrenalin skal produseres før du kjører forbi Drammen uten køer.

Vilje til å fremskynde tunnelprosjektet skorter det ikke på. Fra Samferdselsdepartementet, Vegdirektoratet og lokale myndigheter er det ønsker om en tidligere byggestart på tunnelprosjektet. Men til nå har politikerne vist liten vilje til å fremskynde bevillingen av de 500 millionene som tunnelprosjektet er estimert å koste.

500 millioner på toppen av de 800 millionene bruprosjektet er kalkulert til burde det være mulig å få på bordet. Både økonomisk og miljømessig er det mye å tjene på å kunne åpne den nye tunnelen samtidig som den firefelts brua åpnes. Det kan da ikke være nødvendig å føre “flikk på flikk” tradisjonen videre. Litt handlekraft må vi kunne forvente av politikerne.

Sommerdekk takk!


Jeg avsluttet barmarksprøvene til vinterdekktesten vi presenterer i oktober med å kjøre bremse- og handlingtester ved Skandinavisk Trafikksenter i Kristiansand i begynnelsen av mai. Har jo holdt på med dette noen år nå, men hver gang blir Sten Erik Nilsen og undertegnede like overrasket over resultatene av sammenligningen mellom vinter- og sommerdekk.

Vinterdekkene har ikke bare merkbart dårligere styrerespons og stabilitet – bremsetestene viste dramatiske forskjeller. Mens det beste piggdekket trengte 26,4 meter for å stoppe fra 70 km/t, stoppet sommerdekket etter 19,2 meter! Ett piggfritt vinterdekk brukte 28,7 meter og det dårligste piggdekket 28,1 meter!

Trenger vel ikke skrive mer om den saken!

Fest sikkerhetsbeltet, kjør vakkert og nyt livet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: