[]
[] [firmabil.no] []

ST220 - Entusiastens alibi


Terje Ringen - BilNorge



NETTKJØRT: Jeg var med på en test av forgjengeren, ST200, for et par år siden, så forventningene var skyhøye da jeg satte meg bak rattet på Mondeo ST220. En uke og mange mil senere er ikke begeistringen blitt mindre.

Mondeo har et utseende som er lett å like, og med ST220 har Ford klart å gi den praktiske familiebilen et klart uttrykk av sportslighet uten at det blir prangende. Bare elegant. Frontspoileren henger dypere enn på de mer ordinære modellene og den har større luftinntak og integrerte tåkelykter pakket inn i krom. Langs sidene løper et skjørt som brytes av diskret skjermbredere. På hekken sitter en liten spoiler mens bakfangeren stikker ekstra dypt og omfavner de to forkrommede eksosrørene.

Det lille ekstra
Elegante 16-eikers aluminiumsfelger på 18 tommer med dekk i dimensjon 225/40 understreker det sportslige, og det at vårt eksemplar var lakkert i en klar blåfarge, Performance Blue, gjorde at vi fikk misunnelige blikk fra kjennere.

Innendørs blir du møtt av skinnkledde Recaro stoler. Du finner lett den perfekte sittestillingen ved 8-veis justering av førersetet og 4-veis rattjustering. Rattet og gearkula er også skinnkledde og instrumentene er lettleste med hvit bakgrunn, turteller og speedometer sitter der de skal. En detalj jeg husker fra ST200 var bruken av kevlar på dashbordet. Det har Ford dessverre ikke sett seg råd til å overføre til etterfølgeren, og midtkonsollen virker litt billig i svart, blank plast.

Søt musikk
Men det glemmer du fort når du vrir rundt nøkkelen og hører den herlige godlåten fra ST220s V6. 3 liter og 226hk er et løft fra forgjengerens 2,5-liter og 205hk. Brølet stiger i takt med turtallet og er som musikk når du nærmer deg maks effekt ved 6250 omdreininger. Lydingeniørene hos Ford har gjort jobben sin her. Motoren er trekkvillig over hele registeret og 285 Newtonmeter ved 4900 omdreininger flytter deg til 100 på 7,4 sekunder.

ST220 har fått et understell og bremser tilpasset bilens ytelser. Den sitter som støpt i kurver og du glemmer nesten at drivhjulene er de foran, unntatt hvis du er litt for brutal med gassen ut fra et lyskryss en regnvåt dag. Da slipper det litt før ESPen griper inn og du presses inn mot seteryggen.

Er du villig til å investere 506.000 i din neste bil er ST220 absolutt en verdig kandidat. Det meste er da standardutstyr men modellen vi kjørte hadde i tillegg metallik lakk, Xenon hovedlys, et mer avansert lydanlegg og 8-veis elektrisk justerbart førersete til en samlet verdi av 20.000. Har du den halve millionen har du sikkert råd til å unne deg det også. Du skal bla opp noen hundretusen mer for å få en tilsvarende bil fra et av de tyske prestisjemerkene.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: