[]
[] [firmabil.no] []

Mye nytt fra FIA


Terje Ringen - BilNorge



The World Motor Sport Council møttes i dag i Paris og la frem en rekke nye forslag og beslutninger. Et av dem kan få stor betydning for Henning Solberg. Et annet for Norge.

Formel 1

Følgende datoer er reservert for Formel 1 arrangementer i 2004:

 

Mars: 7. og 21.

April: 4. og 25.

Mai: 9. og 23.

Juni: 6. og 20.

Juli:  4., 11. og 25.

August: 15. og 29.

September: 12. og 26.

Oktober: 10. og 24.

 

Dermed har vi igjen 17 løp på kalenderen, 3 ukers pause i april og juli/august og bare en uke mellom de to første løpene i juli. Hvem som skal arrangere når er foreløpig ikke offentliggjort men både Bahrain og Kina er nye arrangører i 2004.

 

Rally

De fleste av tiltakene i Rally-VM gjøres for å begrense kostnadene samtidig som man sper på kalenderen med flere løp. Møtet vil be rallykommisjonen om å vurdere følgende tiltak:

 

1. Testing: Hvert team må velge hvilket land de vil teste i. Enhver testing av teamet eller deres samarbeidspartnere utenfor landets grenser forbys.

 

Teamene vil spare store reisekostnader siden de i dag tester i de fleste land som arrangerer VM-runder. Trolig vil de fleste teamene velge store land som Spania eller Frankrike som har et stort utvalg av forskjellige veier med både asfalt og grusdekke.

 

Da jeg var med Markko Märtin i Ford på en test i Finland i fjor sommer, spurte jeg om det virkelig var nødvendig å teste i hvert enkelt land. ”Det finnes da nok av både grus- og asfaltveier i teamets hjemland, England,” var mitt argument. Men Markko påsto det var viktig å kjøre på akkurat den type underlag og den type veier som finnes i hvert land for å finne optimale innstilinger på bilen.

 

2. Flexi-service: Konseptet med flexi-service utvides til alle servicer slik at teamene bare kan jobbe på en bil av gangen.

 

Dette er også ment som et kostnadsbesparende tiltak, men FIA har ikke utbrodert hvordan regelen skal gjennomføres i praksis hvis to biler fra samme team kommer til service med få minutters mellomrom.

 

3. Mille Pistes konsept: Rekognoseringen, hvor team og kartleser lager noter, innlemmes i selve rallyet. Rekognoseringen kjøres med rallybilen ettermiddagen før etappene skal kjøres og hvert rally utvides til fire konkurransedager i stedet for tre, noe som vil gi mer TV-eksponering. Dagens tre ”recce-dager” sløyfes slik at spesielle ”recce-biler” ikke lenger benyttes.

 

I dag strekker VM-rundene seg over en hel uke, og med det foreslåtte systemet vil teamene spare 3 dager på hver av de 14 VM-rundene, til sammen 42 dager. Med 50-70 teammedlemmer på plass, vil dette gi store innsparinger med hensyn til kost og losji.

 

4. Telemetri forbud: All base-til-bil og bil-til-base telemetri forbys. Andre tiltak for senking av kostnadene skal vurderes innført fra 2005, noe som inkluderer kontroll-dekk, komponenter med lenger levetid og forsegling av komponenter. Innsprøytingsmotorer skal vurderes innført for 2006.

 

FIA mener innføringen av disse tiltakene sammen med innsparingen av 42 dager vil gjøre det mulig å øke antall VM-runder fra 14 til 16.

 

5. Tredjeførere: FIA har besluttet at en tredjefører på et fabrikkteam ikke kan ha vært på pallen i en VM-runde i løpet av de siste tre kalenderårene.

 

Den regelen innføres for å øke rekrutteringen til WRC og sørge for at de store teamene ikke ansetter alle de beste førerne. For førere som Henning Solberg er det positivt at en slik regel innføres siden team som Peugeot og Citroën nå må vrake en av sine 3-4 faste førere for å gi plass til nykommere.

 

Utvidelse av kalenderen med to nye løp øker Norges sjanser til å få en VM-runde selv om vi nok ikke står fremst i køen.

 

Tobakksreklame

FIA hadde frivillig pålagt seg selv å fjerne all tobakksreklame i motorsport innen utgangen av 2006. Nylig besluttet EU å forby all tobakksreklame fra høsten 2005, noe som setter flere av teamene med langsiktige sponsoravtaler i klemme. I stedet for forbud fra 2006 sier FIA nå:

 

At motorsport promotorer og utøvere (inkludert baneeiere, organisatorer, team og førere) bør avslutte all form for tobakksreklame fra 1. oktober 2006.

 

Rundt halvparten av F1 teamene og to av WRC-teamene kjører i dag med tobakksreklame.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: