Dobbel Willams-BMW i Europa GP
Tysk duell på hjemmebane på Nürburgring som endte med at tyskeren Ralf Schumacher stod på toppen av pallen og BMW fikk dobbeltseier, mens Mercedes tapte ansikt da ingen av bilene kom seg over målstreken. Rubens Barrichello kapret 3. plassen. Kimi Räikkönen var raskest i starten, mens Michael Schumacher mistet 2. plassen til lillebror Ralf. På de neste plassene lå Rubens Barrichello i Ferrari, Juan Pablo Montoya i Williams-BMW, Jarno Trulli og Fernando Alonso i Renault, Olivier Panis i Toyota foran David Coulthard i McLaren Mercedes foran resten av feltet. Slik lå strengen av biler etterhverandre i de første 8 rundene. Første forbikjøring stod Jacques Villeneuve i BAR for da han kjørte forbi Jos Verstappen og kom seg opp på 17. plass. Det utviklet seg til rene "Fight Club" der bak i feltet. Nick Heidfeld var også med i kampen, Villeneuve snurret, mistet to plasser, men fortsatte med å kjøre som om han hadde "stjært bilen", crashet frontvingen i en av konene, men stod på helt til han måtte bryte løpet da det kun var få runder igjen. En takk til verdensmesteren fra 1997, som lager show og som sikkert hadde ligget langt høyere på listene med en raskere bil. Førstemann i depoet var Ralph Firman i Jordan Ford etter 10 runder, mens Ralf Schumacher la bak seg hele 20 runder før han kjørte inn til første pitstop. En pitstop som teamet gjorde unna på imponerende 7.7 sek og dermed var Ralf langt foran Michael Schumacher i det han kom ut på banen. Kimi Räikkönen imponerte foran med stadig beste rundetid, men da 25 runder var kjørt skjedde det fatale både for han og Mercedes organisasjonen. En røyksky stod opp bak bilen til Kimi i det motoren havarerte foran en fullsatt tribune av tyske bilinteresserte. En tydelig skuffet og irritert Kimi ba banemannskapet om fred og gikk og satte seg på en campingstol ved banen. Dette var synd for Kimi som kunne ha tatt tilbake ledelsen sammenlagt hittil i år. Etter 30 runder var stillingen følgende: Ralf Schumacher, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Juan Pablo Montoya, Fernando Alonso, Jarno Trulli, David Coulthard, Jenson Button, Olivier Panis, Mark Webber, Antonia Pizzonia. Etter 36 runder var Michael Schumacher inne til pitstop på 10.0 sek og like etter gjorde Ferrariteamet unna pitstopen til Rubens Barrichello på 9.4 sek. Ikke toppnoteringer i dag. Mens alle ventet på at Ralf Scumacher skulle inn til sitt andre pitstop var Jarno Trulli i Renault uheldig og mistet sin fine 5. plass ved kjøre av banen og parkere på gresset. Olivier Panis snurret for andre gang akkurat på samme sted, motoren stoppet og han måtte bryte med sin Toyota, til stor skuffelse for teamledelsen. Etter 39 runder gjorde Williams teamet seg klare og inn kom Montoya som hadde lagt noen meget raske runder bak seg før pitstopen. Kun 8,3 sek og ut kom han før Rubens Barichello. Der kapret han én plass og det skulle bli en til! Ralf Schumacher gjorde unna sin andre depotstop på 8.5 sek og kom ut i ledelsen langt foran storebror Michael. Så kom spenningen for alle Schumifansen på tribunen i Tyskland, da columbianeren Juan Pablo Montoya begynte å nærme seg faretruende bakfra. Litt etter litt tok han innpå og så var han helt oppe bak Michael, som la seg ut til høyre, Montoya gikk opp på siden og en høyresving ventet. Da knuffet de i hverandre, Michael bremset bak Montoya som gikk inn i høyresvingen. Schumi greide ikke å holde rett linje fremover og snurret og ble stående ute i sandfellen med motoren i gang. Etter litt fikk han hjelp av tre banemannskaper og en mann i shorts og T-skjorte som plutselig var inne på banen. (Hva gjorde han der?) Kampen om pallplasseringen var over for Michael Schumacher og han ble liggende på en foreløpig 6. plass. Fight Club nr 2 bestod i dag av Alonso og Coulthard som kjempet om 4. plassen. De lå etter hverandre runde etter runde med DC rett bak. En gang gjorde Alonso en feil i den nye Schumacher sjikanen, men Coulthard greide å svinge unna. Da det var bare 4 runder igjen bremset Alonso kraftig opp foran DC, så sterkt at han måtte hive bilen ut til siden og føk inn på grusen og kom ikke i gang igjen. Williams-BMW var best i dag, med raske pitstop og dyktige førere. Montoya greide å kjøre forbi Michael Schumacher på hjemmebane, en stor bragd i en sport der forbikjøringer er mangelvare. Kanskje akkurat denne forbikjøringen symboliserer slutten på Michael Schumacher-hegemoniet i Formel 1 sporten? Nå har også lillebror Ralf meldt seg på i kampen om VM tittelen og ingenting er avgjort om hvem som går av med seieren i år. Resultater Europa Grand Prix 29. juni 2003: 1)Ralf Schumacher, Williams-BMW 1t34m43.622s, 60 runder 2)Juan Pablo Montoya, Williams-BMW 1t35m00.443s, 60 runder 3)Rubens Barrichello, Ferrari 1t35m23.295s, 60 runder 4)Fernando Alonso, Renault 1t35m49.353s, 60 runder 5)Michael Schumacher, Ferrari 1t35m49.784s, 60 runder 6)Mark Webber, Jaguar, 59 runder 7)Jenson Button, BAR, 59 runder 8)Nick Heidfeld, Sauber Petronas, 59 runder 9)Heinz-Harald Frentzen, Sauber Petronas, 59 runder 10)Antonio Pizzonia, Jaguar, 59 runder 11)Ralph Firman, Jordan Ford, 58 runder 12)Giancarlo Fisichella, Jordan Ford, 58 runder 13)Justin Wilson, Minardi, 58 runder 14)Jos Verstappen, Minardi, 57 runder 15)David Coulthard, McLaren Mercedes, 56 runder 16)Cristiano da Matta, Toyota, 53 runder 17)Jacques Villeneuve, BAR, 51 runder 18)Jarno Trulli, Renault, 37 runder 19)Olivier Panis, Toyota, 37 runder 20)Kimi Räikkönen, McLaren Mercedes, 25 runder Artikkel fra www.firmabil.no URL: |