[]
[] [firmabil.no] []

Phaeton – Diskresjon på første klasse


Terje Ringen - BilNorge



NETTKJØRT: Hvorfor skulle man velge en luksusbil fra Volkswagen når det finnes en rekke spennende alternativer fra prestisjemerkene Audi, BMW, Mercedes og Jaguar? Hvorfor ikke, sier vi etter en lang, behagelig tur i Phaeton.

Riktignok er det ikke luksusbiler vi forbinder med den tradisjonsrike Folkevogn-produsenten, men kanskje det er på tide å endre mening? Joda, Volkswagen skal fortsatt leve av volumselgere som Passat, Golf og Polo, men de ønsker også å ha et ord med i laget hos dem som velger langt dyrere biler. Derfor lanserer de luksus-sedanen Phaeton. ”Med to merker har vi dobbelt så stor sjanse til å lykkes som med bare ett,” er argumentet fra VW-ledelsen som mener Phaeton like gjerne kan rekruttere rike kjøpere fra BMW- og Mercedes-land som fra deres eget merke Audi.

Holder mål
At bilen holder mål mot sine tyske konkurrenter er det liten tvil om. Du får ikke like mange misunnelige blikk som om du cruiser rundt i et av de mer anerkjente luksusmerkene, men mange vil nok anse nettopp det som en fordel. Forfra ser den nærmest ut som en forvokst Passat, men fra siden og bakfra ser du at den er flere hakk større og mer påkostet. Og når du første gang skal lirke deg inn i garasjen eller et trangt parkeringshus, merker du at du har med en lengde på 5,055 meter og en bredde på 1,903 m å gjøre. Phaeton er diger.

Når du åpner døren og skrider inn i det luksuriøse interiøret, er du ikke lenger i tvil om at du befinner deg i en luksussedan av ypperste klasse. Setene er svært komfortable, både foran og bak, og med elektriske justeringer finner du deg meget godt til rette bak rattet. Et stort LCD-panel på senterkonsollen lar deg enkelt foreta en rekke justeringer samtidig som du mottar all den informasjon du måtte ønske deg.

Full kontroll
Herfra styres et 4-soners klimaanlegg, luftfjæring som heiser deg opp og ned avhengig av hastighet og ønsket kjørestil, i tillegg til et lydanlegg i ypperste hi-fi-klasse. Kjørecomputer og navigasjonssystem gir deg all den informasjon du måtte ønske under reisen, og ESP med ABS, EDS, MSR og ASR sørger for en trygg reise.

Modellen vi kjørte var ”økonomi-versjonen” med V6 og forhjulstrekk til ”bare” kr 881.800. For øvrig samme motor som leveres til blant annet Audi TT og nye A3. I Phaeton yter den 241hk og har et maks dreiemoment på 315 Newtonmeter ved 2400 omdreininger. Det gjør ikke den drøyt 2 tonn tunge bilen til noen rakett, men den forflytter deg forbi 100-merket i løpet av 9,4 sekunder og har en toppfart på 242 km/t. Greit nok.

Kraftpakker
Ønsker du mer pulver finnes det en råsterk V10 dieselmotor samt en V8 og en kompakt W12 for bensin. Da får du også trekk på alle fire hjul, en ubetinget fordel for en bil med slike dimensjoner og tyngde. For på regnvåte veier klarte ikke all elektronikken å forhindre at vi spant av gårde hvis vi var litt for hard på gassen ut av et lyskryss, et signal om at den neppe er særlig godt egnet på norske vinterveier.

Men de fleste som kjøper bil i denne klassen vil nok velge en variant med 4-hjulstrekk, selv om du da må ta med større motor og et pristillegg på minst kr 300.000 på kjøpet. Men den samme V6-motoren i en ny A3 eller en TT blir nok en lystig affære. Det skal vi huske å fortelle deg mer om en annen gang.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: