[]
[] [firmabil.no] []

Klart for Frankrike GP


Terje Ringen - BilNorge



Det går slag i slag i Formel 1 for tiden. Sist helg ble Europa GP kjørt på Nürburgring, og allerede i helgen kjøres årets 10. VM-runde, Frankrike Grand Prix, på Magny-Cours.

Det er to baner på kalenderen journalister og TV-reportere skyr som pesten. Ikke fordi de er spesielt kjedelige, men fordi de preges av milelange køer og trafikkaos. Den ene er Silverstone, hvor undertegnede sammen med en gruppe av Bils lesere måtte gå to mil, en tur på tre timer, for å nå frem til løpet i påsken 2000. Den andre er helgens arena, Magny-Cours som ligger i ingenmannsland på den franske landsbygda.

Men den franske banen er det lite å utsette på. Vi lar Renaults testfører, Allan McNish prate oss gjennom den.

-Erik Comas og jeg var de første som kjørte på den nye banen da vi testet Formel 3000 der i 1990. Banen forandrer seg mye i løpet av en dag. På morgenen kan man oppnå ett resultat mens man på ettermiddagen opplever noe helt annet. Det skyldes banedekket, temperaturen og hvordan dekkene reagerer. Forskjellen i rundetider fra morgen til kveld kan være så mye som 2 sekunder.

-Magny-Cours er sammensatt av de beste svingene fra forskjellige baner som er kjent for å være de beste i verden. Men den har ikke den naturlige flyten du finner på andre baner. Det spesielle er at hver gang jeg kommer hit, takler jeg banen litt bedre enn sist gang, noe som er litt uvanlig.

-Kunnskap om banen er svært viktig, for det er to raske sjikaner og utgangen av disse avgjør hvordan du takler neste sving. Det finnes bare ett punkt hvor det er mulig å foreta forbikjøringer, inn i Adelaide hårnålen. Og selv her er det begrensede muligheter, for det er vanskelig å ligge tett nok på bilen foran gjennom den lange, raske Estoril-kurven som leder frem til hårnålen.

-De har endret den siste sjikanen foran årets løp, og det synes jeg er positivt for den gamle var skikkelig Mikke Mus. Man måtte klippe alle kerbs og satse på å komme helskinnet gjennom. Den nye ser bedre ut, men vi får se hvordan den fungerer.

Som vanlig sender TV2 direkte kvalifisering og løp henholdsvis lørdag og søndag, begge dager kl 14:00. BilNorge holder deg oppdatert.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: