Forfour med lupe
Nå begynner detaljene for den nye ”store” Smart-modellen å lekke ut. I tillegg til lovende motorisering, lav vekt og spennende chassisdetaljer, er det lekenheten, innvendig og utvendig, som fascinerer. Bare det at du kan benytte en rekke forskjellige karosseripaneler for å endre utseende, etter årstid eller ditt humør, forteller at dette er en annerledes bil. Akkurat som på ur-Smarten er karosseripanelene utbyttbare og sitter festet mellom utvendige struktur-elementer. Glem at de kaller oppbyggingen Tridion sikkerhetscelle, poenget er at mellom dragerne kan du boltre deg med plater i å forskjellige farger, eller du kan dekorere dem selv. Interiøret er like lekent. Selvfølgelig finnes det airbags, nesten vegg-til-vegg, men viktigere er det at setene kan bygges om til rene sofaer, dersom man vil sitte og hygge seg når bilen står stille. Det er en rekke forskjellige interiør-farger og –løsninger, selv taket, innvendig, kan du prege med din egen smak. På den tekniske siden snakker vi om et utvalg på fem (derav to diesel) motorer. Den sterkeste er på 109 hester, den mest økonomiske bruker ca. en halv liter/mil. Seks trinns automat er en mulighet. Under 1000 kg tomvekt gir en effektvekt på 9 kg/hk, bombe nok det. (190 km/t og under 10 sek til 100.) Og venter du på Brabus-utgaven får du en enda bombere. Masse elektroniske hjelpemidler for den dynamiske avdelingen selvfølgelig, detaljer som navigasjon og Command System er hentet fra Mercedes. Prisen vil ligge på ca. 12.800 Euro og debuten finner sted på Frankfurt-utstillingen. Dit kommer også den to-eggede tvillingbroren; Mitsubishis utgave. Den kommer til å ha 40 prosent av delene sine felles med Smart, men det er åpenbart ganske nødvendig for Smart å presisere at ”Presentasjon og egenskaper kan overhodet ikke sammenliknes mellom disse to modellene. Hvert merke har utviklet sin egen, særpregede utgave. Det eneste som er felles er et antall komponenter”. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |