Sikkerhet først og sist
EuroNCAP er etter en litt famlende start blitt den viktigste instansen for vurdering av bilers passive sikkerhet. Til de grader viktig at alle bilprodusenter som skal selge biler på det europeiske markedet nå utvikler bilene slik at de skal greie EuroNCAPs kollisjonstester. EuroNCAP utfører fire hovedtester; offset frontkollisjonstest, sidekollisjonstest, en stolpetest og en test med påkjørsel av fotgjenger. I testene deles det ut poeng, maks 16 i frontkollisjonstesten, maks 18 i sidekollisjonstesten, maks 2 for stolpetesten, i tillegg deles det ut maks 2 poeng hvis bilen har varselsignal for ikke bruk av bilbelte. Alle disse poengene er så grunnlaget for antall stjerner i slutt-vurderingen av bilens sikkerhet i kollisjonstestene. Fotgjengertesten holdes utenfor og har en egen vurdering. EuroNCAPs tester har gitt oss sikrere biler, og øver et press på Bilprodusentene som ingen andre i samme grad har greid. Likevel er det lov å være kritisk. Det har allerede kommet beskyldninger om at enkelte bilprodusenter utvikler biler nettopp for å møte EuroNCAPs få tester, noe som kan bidra til at bilprodusentene slurver på andre områder. Dessuten hører jo ikke poengutdeling for varsel om ikke bruk av sikkerhetsbelte med i vurderingen av kollisjonstestene: Disse poengene burde vært skilt ut som en egen post i stjerneregnskapet. Bilprodusentene må forholde seg til flere krav til kollisjonssikkerhet enn EuroNCAPs tester. Men ved at EuroNCAP stadig har skjerpet sine krav, og på enkelte områder har strengere tester enn myndighetene, blir disse testene lett enerådende ved vurdering av bilers kollisjonssikkerhet. Det er EuroNCAPs testresultater som kommer ut til publikum. For å hindre en standardisering på to viktige tester burde EuroNCAP innføre ytterligere to hovedtester. Ved at bilprodusentene aldri ville vite hvilke to av disse fire testene deres bil vil bli testet i, ville de bli nødt til å konstruere og produsere biler for alle de fire testene. Det kan være lett å se seg blind på kollisjonstester, men vi skal heller ikke glemme det som påvirker den aktive sikkerheten. Elektronisk stabilitetskontroll eller antiskrens er en av de mest effektive hjelperne vi har når det gjelder aktiv sikkerhet og burde nå være standard i alle biler. Tidligere har bilprodusentene gjemt seg bak dårlig kapasitet hos underleverandørene, det kan de ikke lenger. Underleverandørene av slike systemer jeg har hatt kontakt med er alle leveringsdyktige. Det er derfor ingen grunn til at din nye bil, enten det er en Kia Carens, Toyota Avensis eller Opel Zafira ikke har dette som standard. Zafira kan leveres med stabilitetskontroll, verre er det at mange biler fortsatt ikke kan leveres med slikt utstyr som tilleggsutstyr heller. Når for eksempel Avensis kommer ut som best i klassen på kollisjonssikkerhet er det selvsagt et stort pluss og jeg tar av meg capsen for det, men stabilitetskontrollen da? Hvorfor er ikke den standard i alle modeller? Kjør vakkert og nyt svingene og sommeren. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |