Store GM- og VW-Kina-investeringer
GM venter på godkjenning til nye store utbyggingsplaner i Kina, og VW skal booste kapasiteten med 90 prosent der innen 2007. Daglig kommer det meldinger om produksjonsøkninger i Kia, så det er ganske naturlig at VW nå begynner å svinge seg for å holde sin posisjon som nummer en på dette markedet som for tiden er konsernets nest største i hele verden. En milliard Euro skal VW bruke for sammen med sin lokale partner First Automotive Works bygge en ny fabrikk i landets nordøstre hjørne, Changchun heter byen. 330.000 biler årlig skal komme fra det anlegget. Samtidig skal den eksisterende fabrikken øker kapasiteten fra 300.000 til 330.000 der også. Men også fabrikken i Shanghai, Shanghai Volkswagen Automotive Co. Ltd, skal utvides. Der skal kapasiteten opp med 75% til 700.000 enheter. Alle disse investeringene har forøvrig 2007 som tidshorisont. Til sammen betyr dette 1,36 millioner nye kinesiske VW-modeller i 2007. I år skal de selge 600.000 biler der (det ble 270.495 etter de første 5 månedene, man ligger på ruta og har 40% markedsandel!) – dette er forøvrig 17% over fjorårets salgsvolum. Men VW er ikke alene om nye, store investeringer. GM skal også utvide i Shanghai, der de nå bygger Buick’er som om ikke lenge også skal eksporteres til USA. Der skal det legges inn 200 millioner dollars i første runde, for å doble kapasiteten til 200.000 biler i året. Det vil si: det blir ikke riktig dobling da, for nå kjører de med doble skift og bulende vegger – i årets første fem måneder ble det produsert 59.000 biler der, men da gikk det på stumpene. Det er ikke sagt klart fra hva den nye linjen skal produsere, men det er snakk om en lokal kinesisk utgave av en Holden Commodore. Det blir i så fall den første modellen spesialtilpasset av PATAC, Pacific-Asia Technology Centre – en konstruksjonskontor som eies 50/50 av GM og Shanghai Auto. La oss også minne om at Nissans 2 milliarder dollars investering hos DongFeng snart er på nett. 220.000 personbiler og 330.000 kommersiell skal trille derfra i 2006! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |