[]
[] [firmabil.no] []

Møt den nye 6ern


Terje Ringen - BilNorge



Det er høy aktivitet hos BMW for tida. Den nye 5’ern finner du nå hos din nærmeste forhandler. X3 har vi allerede omtalt og vist de første bildene av. Og i dag har selskapet med sete i Bayern gitt oss de første bildene av sin nye 6er.

Den skal debutere på Frankfurt-utstillingen, sammen med X3, og den er vel nærmest dømt til å bli en legende allerede før den ser dagens lys. Forgjengeren hadde sin glanstid fra 1976 til 1989 og ble levert i en rekke spreke varianter til både gate- og racing-bruk.

2+2 betyr nok at baksetet er best egnet for fjortiser eller yngre. I alle fall ikke for dem på 1,95. For de lengste kan det være en trøst at BMW lover at 6’ern også snart kommer i cab-versjon.

Typisk BMW
Lekre linjer og en front vi etter hvert har blitt vant til fra München. Det samme gjelder koffertlokket oppå bakstussen. Et tak som strekker seg langt bakover med myke, smidige linjer. Også innomhus ser du slektskapet med for eksempel 7-serien med iDrive som lar deg foreta det meste av innstillinger mens du cruiser. Det du ikke foretar her, som radio og klimaanlegg, betjenes fra knapper og brytere sentralt plassert i nærheten av rattet.

Motormessig snakkes det i første omgang om 4,4-liters Valvetronic V8en fra 7-serien. Og det er nok ikke noe dårlig alternativ. 333hk og et maks dreiemoment på 450 Newtonmeter ved 3700 omdreininger lover skyv. 5,6 sekunder skal øvelsen til 100 ta mens toppfarten er elektronisk begrenset til 250. Dynamic Drive Control (DDC) er standard, noe som gir motoren raskere respons fra gasspedalen og mer direkte styring.

Tre forskjellige gearkasser kan du velge mellom. 6-trinns manuell er standard, men mot pristillegg får du den levert med 6–trinns automat med steptronic eller SMG (Sekvensiell Manuell Gearkasse) med hendler bak rattet, nesten som i F1.

Lettvekter
Lettvektsmaterialer er benyttet i utstrakt grad i konstruksjonen. Front og dører er produsert i aluminium, bagasjelokket samt front- og bakskjermer i syntetiske materialer. Sammen gir dette den relativt store bilen en vekt på ca 1600kg og tilnærmet 50/50 vektfordeling mellom akslene. Ikke verst når målene er 4,820 x 1,855 x 1,373 meter (LxBxH).

Sitter du nå og venter på de elektroniske hjelpemidlene, skal vi ikke skuffe deg. DSC (Dynamisk Stabilitetskontroll) er standard. Vil du ha Dynamic Drive, som hindrer sideveis krenging av karosseriet uten at dempekomforten påvirkes, må du ut med noen tusenlapper ekstra. Det samme gjelder Active Steering.

Kjør-videre-på-flate-hjul er standard. Adaptive kjørelys, som hjelper deg gjennom kurver, kan leveres som tilleggsutstyr og du kan om noen måneder etter lanseringen få 6’ern levert med Head Up Display som gir deg viktig info fra bl.a. kjørecomputer og navigasjon på frontruta.

Blant annet som kan leveres er et stort panorama soltak og Active Cruise Control mens et topp HiFi anlegg og helautomatisk klimaanlegg følger med i prisen. Prisen? Den er ikke bestemt enda, men BMW Norge antyder noe i retning en 7-serie. Med denne motoren vil det si drøye 1,3 millioner når den ankommer Norge mot slutten av året.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: