[]
[] [firmabil.no] []

Petter Solberg spent foran tysk asfaltrally





Petter Solberg har så absolutt grunn til å se positivt på sin tilværelse som rallyfører etter seieren i forrige VM-runde på Kypros. Men han er allikevel spent foran kommende helgs runde på tysk asfalt.

- Vi har ikke kjørt på asfalt siden Rally Monte Carlo i januar, så det er klart jeg er spent. Men selvtilliten er på topp etter seieren på Kypros, og mine sjanser er akkurat like gode som alle andres til helgen, sier den norske Subaru-føreren. Det tyske løpet som kjøres i området rundt Trier var nytt i VM-sammenheng i fjor. Da endte det med brutt løp for Petter Solberg og hans kartleser Phil Mills.

- Jeg tror været kan komme til å få en avgjørende innvirkning på løpet. Det skifter fort mellom solskinn og skikkelig regnvær og torden her. Dessuten er asfalten på mange steder svært grov og humpete. Dekkvalget kan bli skikkelig vrient.

I fjor åpnet Petter Solberg med 10.plass etter første dag i Tyskland, og håpet på regn dagen etter. Det fikk han, og avanserte til 5. plass i løpet av lørdagens to første etapper. Men på den tredje var han utenfor veien og fikk det ene bakhjulet ødelagt av en stein. Dermed måtte han bryte.

- Vi har mer krefter i motoren enn noen gang foran dette løpet. Vi kjørte test her i Tyskland både torsdag og lørdag, og jeg merket at motoren var bedre. Men hvor god den er og hvor konkurransedyktige vi er får vi ikke svar på før vi kjører mot klokka og konkurrentene på fredag. Kampen om VM-tittelen er så hard nå at alle teamene jobber knallhardt for å forbedre sine biler hele tiden, sier Petter Solberg, som ligger på en 4. plass i VM-sammendraget før andre halvdel av året sesong som nå starter. Han er kun åtte poeng bak Richard Burns som leder.

-Målet er selvfølgelig å vinne VM. Men det kommer til å bli svært jevnt og hardt helt til siste løp er kjørt i år tror jeg.

Rally Tyskland har som nevnt sin base i Tysklands eldste by, Trier. Byen, som ligger ved elven Mosel like ved grensen til Luxemburg, har rundt 110.000 innbyggere, og en av de mest kjente som er født der er Karl Marx. Det er også i Trier løpet starter på fredag morgen. Totalt skal det kjøres 1.350 kilometer i løpet av tre dager. Løpet kjøres utelukkende på asfalt og inneholder 22 fartsetapper.

I fjor var det Citroëns Sebastien Loeb som vant i Tyskland etter å ha ledet det meste av løpet. Han må også i år finne seg i å være en av stor-favorittene sammen med Peugeots asfaltekspert Gilles Panizzi. Panizzi har imidlertid aldri kjørt løpet tidligere. Det er Peugeot-føreren Richard Burns som leder årets mesterskap med 37 poeng. Han har ikke vunnet et eneste løp, men har vært svært jevn. Spanske Carlos Sainz (Citroën) ligger på 2. plass, kun ett poeng bak briten. På 3. plass ligger Marcus Grönholm med 30 poeng. Det har den finske Peugeot-føreren fått gjennom å vinne tre av årets sju første løp, men i de fire andre er han poengløs. Petter Solberg er kun ett poeng bak Grönholm.

Skoda vil for øvrig gjøre sin debut med den nye Fabia WRC i Rally Tyskland. Bilen kjøres av franske Didier Auriol og finske Toni Gardemeister.

BilNorge holder deg oppdatert gjennom hele rally-helgen!

Sesongen så langt:

VM-stillingen førere etter 7 av 14 runder
1.Richard Burns, GB, Peugeot, 37 poeng
2.Carlos Sainz, ESP, Citroën, 36
3.Marcus Grönholm, FIN, Peugeot, 30
4.Petter Solberg, NOR, Subaru, 29
5.Markko Märtin, EE, Ford, 23
5.Sebastien Loeb, FRA Citroën, 23
7.Colin McRae, GB, Citroën, 23
8.Harri Rovanperä, FIN, Peugeot, 16
9.Tommi Mäkinen, FIN, Subaru, 15
10.Francois Duval, BEL, Ford, 9
10.Toni Gardemeister, FIN, Skoda, 9

VM for bilprodusenter
1. Peugeot 81
2. Citroen 73
3. Subaru 47
4. Ford 43
5. Skoda 20
6. Hyundai 6

Seire førere 2003
Marcus Grönholm 3 (Sverige, New Zealand og Argentina)
Sebastien Loeb 1 (Monte Carlo)
Carlos Sainz 1 (Tyrkia)
Markko Märtin 1 (Hellas)
Petter Solberg 1 (Kypros)

Antall seire på fartsetapper 2003
1.Grönholm 38
2.Solberg 18
3.Sainz 17
4.Rovanperä 15
5.Märtin 14
6.Burns 11
7.Mäkinen 9
8.Loeb 6
9.C. McRae 4
10.Duval 3

Seire bilmerker 2003
Peugeot 3
Citroën 2
Ford 1
Subaru 1


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: