Forandring fryder, også hos X5
Så hett som det er blant overklasse-SUV’ene er det kanskje nødvendig å komme med betydelige endringer hvert annet år. BMW Europa-debuterte sin soft-roader for 27 måneder siden – nå kan dere gjøre dere klare for endel betydningsfulle endringer. At det har skjedd ting vil være helt åpenbart fra utsiden. Frem til A-stolpen legger man merke til ny avdeling for opplysning samtidig som nyrene har vært utsatt for en smule inngrep. De går over i et panser som har litt skarpere knekk enn før og man legger også merke til at sidelysene nå består av de opplyste ringene rundt hovedlyset. Det hele er nå mye tettere opp til de andre BMW’ene som har vært lansert det siste året. Litt endringer bak også, men det er mest i glass-avdelingen. Under overflaten er den største nyheten at bilen nå er utstyrt med den nye generasjonen firehjulsdrift, xDrive kalles den som i prinsippet er et system som gjør at større del av hestekreftene og dreiemomentet kan nå de hjulene som er i stand til å ta det imot. Det er egentlig et spennende system med mer enn nok datakraft til å sende oss til månen, som måler flere parametre enn vanlig og faktisk forutser (i stedet for å reagere historisk) på hvor det kommer til å glippe. Vi snakker med andre ord om et dynamisk system i motsetning til en rekke av konkurrentenes, som er passive på den måten at de jobber med det som hendte for noen millisekunder siden i stedet for å jobbe med det som kommer til å skje om noen millisekunder. Dette er selvfølgelig et sikkerhetsmoment også, men BMW unnlater ikke å minne om at de har skåret de maksimale fem stjernene i Euro NCAP-testen (som egentlig burde imponere mindre og mindre. Alle vil kunne bygge en fem-stjerners bil, allerede på dataskjermtegnebrettet gjør du det. Men hvem tør påstå at den ene fem-stjerners bilen er like trygg som den andre?) Men i tillegg til kollisjonsegenskaper og xDrive er det også lagt til andre hyllevarer som adaptive hovedlys eller en forlengelse av stabilitetsprogrammet som nå også tar med seg tilhengeren i regnestykkene sine. Nye motorer også - en 4,4 liters V8 med 320 hester, 10 prosent mer enn motoren den erstatter, gjør at du nå er nede på 7 sekunder fra null til 100 (en voldsom forbedring fra forgjengerens 7,5 sekunder). Og toppfarten er også økt – nå er du like i nærheten av 250 km/t. Du vil komme enda nærmere til våren, for da er X5 4,8iS også klar! Men hvis det er diesel du ønsker å få på hendene er det en ny mulighet der også. En 3-liters sekser på 218 hester (der X5 tidligere bød på 184) og voksne 500 Nm. Standard med seks trinns manuell som også er med på å få 0-100 tiden ned på 8,3 sekunder. Toppfart rett over 200-merket. Den egentlige debuten vil skje på Frankfurt-utstillingen og bilene vil være klar for levering ganske kort tid etter det. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |