[]
[] [firmabil.no] []

Frisk luft og muskler


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det er ikke lenge siden vi kunne fortelle om Porsche Carrera 4S Cabriolet. Du var smart hvis du ikke bestilte den med en gang, for nå byr Porsche på noe enda kjappere, og like åpent. Møt 911 Turbo Cabriolet.

Nå blir det selvfølgelig ikke sagt direkte, men alt tyder på at her har Porsche tatt karosseriet som bygges til Carrera-utgaven, som den gang – for en måneds tid siden – var det stiveste Porsche noensinne hadde fått til uten tak (DP 600 stål, kan du skryte av) og koplet dette sammen med drivlinjen fra Turbo. Har man mange nok byggesettdeler kan man få frem et interessant antall varianter.

Men det er klart at når varianten, som i dette tilfelle, vel er det raskeste på fire hjul, i hvert fall på denne siden av Le Mans i slutten av juni, bør man jo stoppe opp og se litt på fenomenet da.

For eksempel en 3,6 liters motor som, takket være sin VarioCam avleverer hele 560 Nm mellom 2700 og 4600 omdreininger. Sammen med en seks-trinns gearkasse behøver man ikke bevege seg meget utenfor dette område – man finner mye moro der. Selv om det selvfølgelig er ekstra morsomt å tømme motoren for alle de 6000 omdreiningene med taket nede gjennom en tunnel eller på landeveien der de lydbølgereflekterende trærne står tett i tett.

Fire hjulsdrevet etter den vanlige oppskriften, der forhjulene til daglig ikke får mer enn 5 prosent av skyvet, men der inntil 40 prosent av alle kreftene kan overføres når høyere makter finner det nødvendig. Og blir det enda mer nødvendig så trer PSM’en i funksjon. Det er det regneprogrammet som aktiverer både motorstyring og bremser og som stabiliserer både i lengde- og tverretning. Men du skal ha dummet deg skikkelig ut før den avdelingen kommer opp – her er det egentlig ikke mye som forstyrrer førerens arbeid så lenge han oppfører seg bra.

Prestasjonene er selvfølgelig i klassen for de avanserte. 0-100 på 4,3 sekunder, 0-160 på 9,5 eller, kanskje enda bedre, 80-120 i femte på nøyaktig 5 sekunder. Toppfarten på 305 km/t (med taket igjen) er nøyaktig den samme som coupéens, og det må bety eksakt samme luftmotstand, og siden vindstøy er en form for turbulens som ødelegger strømlinjene kan vi kanskje gå ut fra at med taket igjen er denne bilen like støysvak innvendig som den med ståltak?

Dersom du vil tilbake til åpen modus behøver du forresten ikke stoppe. Dette er en bil der taket lar seg overbevise i en eller annen retning dersom du ikke kjører fortere enn 50 km/t.

Det er sikkert mange som har ventet på en Porsche 911 Turbo Cabriolet (kanskje uten å vite det?) Det er tross alt 14 år siden sist. 930 var det interne navnet på den, to-ventilt motor, 300 hester, men en bombe den gang. Imidlertid ble den, som alle sikkert husker, bare produsert et par år, fra 1987 til 1989. Det er mye som tyder på at den nye vil leve meget lenger.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: