USA: salget opp, egen markedsandel ned
Det er vel snart på tide at amerikanske bilprodusenter spør om de egentlig har de riktige produktene. På tross av at hver bil fra Ford, GM eller Chrysler selges med ca. 4.000 dollars i rabatt, har deres markedsandel nå sunket fra 62 til under 60 prosent på et år. Juli har vist den høyeste salgstakten hittil i år i USA. Hvilket er et klart signal på at den smule optimisme man tidligere har sporet i intervju-undersøkelser nå virkelig er i ferd med å manifestere seg. 1,513 millioner biler i juli er riktignok 4,5 prosent under supersalget i juli i fjor, men tempoet tilsvarer en årstotal på 17,3 millioner. Etter første halvår så tempoet ut til å ligge på 16,1 millioner totalt, så dette er et skikkelig løft. Men ikke for de tre store. GM sank med 5,7%, Ford med 12% og Chrysler med 7,6% - når tallene er justert for antall salgsdager. Derimot økte de asiatiske merkene til 33,2% markedsandel, mens de europeiske steg fra 6,7 til 6,9% markedsandel – og det var ikke VWs skyld, der sank volumet med 18% i juli. Dette er ganske solide tall når man vet at hver prosentenhet tilsvarer snaue 170.000 biler på årsbasis, og en omsetning på ca. 3 milliarder dollars. En nedgang på 2-3 prosentenheter for en allerede hardt truffet bransje merkes. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |