Oppgradert Agila
De nye Ecotec motorene har vi visst om en stund, og det er vel nesten en selvfølge at når noe såpass nytt finner plass i en gammel modell, så blir hele pakka oppgradert. Det skjer i hvert fall med Opel Agila nå. Opels innslag i A-segmentet bilen blir mer og mer Opel nå, og mindre og mindre det det egentlig er: en Suzuki. Den nye utgaven får en helt utvilsom Opel-front, med Blitzen (Leve Blitz står det på stadig flere T-skjorter i Oslo-området for tiden) mer prominent enn noensinne, og med nye kromstriper som aksentuerer dekoren. Nye, bredere støtfangere er farge-koda, akkurat som andre detaljer på karosseriet der man tidligere hadde kontraster. Også utstyret er oppgradert, for eksempel kommer alle bilene nå med ABS, dessuten får vi vite at PRS også følger med – det står for Pedal Release System! (ikke spør, men jeg skal – kanskje – finne ut av det en dag). For å gjøre det litt mer komplisert å velge riktig modell kommer Agila nå med fire utstyrsnivåer. Essentia for de av dere som teller pengene deres, Njoy for folk som vil ha litt fargekoordinering ute og inne (står det i teksten, så det får meg selvfølgelig til å lure på hvordan Essentia egentlig ser ut), Cosmo er pakka for alle som legger vekt på ”elegant understatement” og Agila Njoy Design-Edition er en bil som sender sterke signaler om ”fun & Fashion”!! La oss heller, nok en gang, skryte av den nye 1,3 liters turbo- CDI-motoren som nå også kommer hit (etter at Fiat allerede har brukt den stund). Den kalles verdens mest kompakte, og den minste dieselmotoren for bil. Men 70 hester, 170 Nm og masse elastisitet er ikke så lite når det kommer til stykket allikevel. 5,2 liter pr. 100 km er derimot smått. La oss også minne om at Agila er av samme høye standard som Opels andre flexi-biler når det gjelder glup bakseteløsning. Når det gjelder enkel mulighet for flatt gulv har de andre mye å lære. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |