Estisk ledelse i Finland
Det har vært en sekundstrid om de fremste plassene i Rally Finland gjennom hele dagen. I det bare en kort spesialetappe gjenstår har Markko Märtin overtatt ledelsen til stor begeistring for titusener av estlendere. Petter Solberg ligger på 5. plass og har gode muligheter for videre avansement.SIST OPPDATERT KL. 20:45 (finsk tid)
JYVÄSKYLÄ: Finland er det raskeste rallyet i VM og kjøres på brede, fine grusveier med luftige svev. Kampen om ledelsen har i første rekke stått mellom Marcus Grönholm i Peugeot og Markko Märtin i Ford mens fire førere sloss om de neste plassene, deriblant Petter Solberg.
SS2 – 22,30km
Mange av førerne har spådd at Rally Finland kommer til å bli en tett fight om de fremste plassene. På gårsdagens korte spesialprøve var det fem førere innenfor ett sekund. Også på den første skikkelige prøven i rallyet, SS2, var det tett. Marcus Grönholm og Markko Märtin delte førsteplassen mens Petter Solberg ble nummer tre. Bak Petter fulgte Richard Burns, Colin McRae og Jari Pykälistö.
En av vinnerkandidatene i Finland, Harri Rovanperä i Peugeot kjørte på en stein og ødela hjuloppheng og styring på dagens åpningsetappe, men han kom seg gjennom etappen i sakte fart. Sannsynligheten er stor for at finnen må bryte. Franske Didier Auriol i Skoda stilte ikke til start i dag grunnet store smerter i en skulder.
SS3 – 20,17km
Igjen var Markko Märtin raskest og slo Marcus Grönholm med 3,7 sekunder. Colin McRae og Richard Burns fulgte på de neste plassene mens Petter Solberg delte 5. plassen med Carlos Sainz. Petter kom til denne prøven med småskader på bilen, men ser ikke ut til å ha blitt hemmet i særlig grad av dette.
Sammenlagt etter 3 etapper
Markko Märtin leder sammenlagt etter tre etapper, men har Marcus Grönholm (+ 4,1 sek,) like bak seg. Petter Solberg (+ 18,5) holder den foreløpige 3.plassen men følges tett av Colin McRae (+ 18,8) og Richard Burns (+ 19,3). Bak disse er det en luke ned til Carlos Sainz (+ 26,8), Tommi Mäkinen (+ 28,8) og Sebastien Loeb (+ 33,3).
Vi traff Petter på service etter SS3 hvor han kunne fortelle at tingene fungerte bra. ”Vi mangler toppfart og skyv i oppoverbakker, men jeg gir det vi har,” konstaterte han.
Øvrige norske
Henning Solberg var nummer 14 på dagens to første etapper og ligger på 14. plass også i sammendraget etter tre etapper. ”Strategien for helgen er å sette noen topp10-plasser, ikke nødvendigvis å fullføre,” sier Hennings manager, Jim Carlsen til BilNorge. ”Men dersom han ligger på en brukbar plassering etter lørdagens etapper, kan det være han tar det litt roligere søndag for å klare å fullføre.”
De øvrige norske deltagerne henger fortsatt med i rallyet. Robert Opland, sønn av den tidligere rallycross føreren Eivind, ligger på en foreløpig 7. plass i Gruppe N mens Thomas Alsgaard var av veien på dagens første etappe og ligger nest sist i rallyet. Men Thomas holder fortsatt målsetningen om ikke å være sist, bak ham ligger VM-fører Harri Rovanperä som mistet enda mer tid enn Thomas på etappen.
SS4 – 8,42km
Marcus Grönholm tok sin første etappeseier i rallyet, men bare 7 tideler foran sin Peugeot-kollega, Richard Burns. Colin McRae ble nummer 3 foran Markko Märtin og Carlos Sainz mens Petter Solberg delte 6. plassen med Harri Rovanperä. Henning Solberg ble nummer 15 på etappen. Både Petter og Markko Märtin hadde en liten avkjøring på etappen, men tapte minimalt med tid på dette.
Petter ble passert av Richard Burns og Colin McRae i sammendraget, men det er svært tett mellom disse tre i kampen om 3.plassen. I tet har Markko Märtin en margin på ett sekund til Marucs Grönholm. Henning er foreløpig på delt 15. plass med Ford-fører Francois Duval, en fantastisk prestasjon i ny bil og med svært begrensede ressurser. Tre finske privatførere ligger foran Henning i sammendraget men disse kjører biler tilsvarende de fabrikkførerne benytter.
SS5 – 23,47km
Marcus Grönholm tok sin andre strake etappeseier foran teamkollega Richard Burns. Märtin kjørte inn til 3. plass nærmest fulgt av Carlos Sainz, Petter Solberg og Harri Rovanperä. Det medførte at Grönholm passerte Märtin i sammendraget og leder rallyet med en margin på 2,7 sekunder. Petter ligger et tidel bak McRae på 5. plass mens Richard Burns innehar den foreløpige 3. plassen.
Henning Solberg ble nummer 17 på etappen og ligger nå på 16. plass i sammendraget, bare 1,5 sekunder bak Duval.
SS6 – 11,82km
Markko Märtin knep tilbake 2,2 sekunder på Marcus Grönholm slik at det nå bare skiller et halvt sekund mellom de to i tet. Burns tok 3. plassen foran de to Citroëne med McRae og Sainz. Sjetteplassen gikk til den unge Ford-føreren Mikko Hirvonen mens Petter Solberg ble nummer 7. Henning Solberg ble nr 14 på etappen og avanserte til 15. plass i sammendraget foran Francois Duval.
SS7 – 7,57km
På denne etappen var Richard Burns raskest foran Grönholm og Märtin. Carlos Sainz ble nummer fire foran Petter Solberg og Sebastien Loeb. Men den som virkelig imponerte på SS7 var Henning Solberg som slo til med 9. beste tid, likt med Francois Duval og foran Rovanperä og Mäkinen.
Sammenlagt etter 7 etapper
Marcus Grönholm leder sammendraget, men følges som en skygge av Markko Märtin (+ 2,4 sek.). Richard Burns (+ 16,3) ligger på en relativt trygg 3. plass mens Colin McRae (+ 38,1) og Petter Solberg (+ 38,9) sloss om den foreløpige 4. plassen. Nærmest bak seg har Petter ringreven Carlos Sainz (+ 41,3) mens det er en noe større luke ned til Sebastien Loeb (1:04,3) og Tommi Mäkinen. Henning Solberg er på en foreløpig 15. plass mellom fabrikkførerne Freddy Loix og Francois Duval.
På service etter SS7 sa Petter: ”Jeg er ikke sikker på hva som skjedde, men jeg må ha truffet en stein som slo opp under bilen på SS5. Det ødela et stag og gjorde styringen vanskelig. Vi stoppet på veien til SS6 og fikk reparert det grøvste. Jeg er glad vi kom oss gjennom prøvene og liker den tøffe fighten her.”
Øvrige norske
Henning hadde problemer med bremsene på sin Mitsubishi og kom to minutter for sent ut fra service. Det medførte 20 sekunder tidstillegg og dermed ramlet han til 17. plass i sammendraget.
Thomas Alsgaard vedgikk å ha satset for hardt i starten av rallyet, noe som kostet ham en avkjøring, men la til at han nå hadde funnet en bedre rytme. Det tidligere skiesset er på vei oppover resultatlista igjen og befinner seg nå på 13. plass i Gruppe N mens den siste nordmannen, Robert Opland, er på 10. plass i den samme klassen.
SS8 – 22,71km
Markko Märtin vant etappen mens Burns og Grönholm delte 2. plassen. Petter Solberg ble nummer 4 foran de tre Citroënene med Sainz, McRae og Loeb. Dermed smatt Petter så vidt foran McRae i sammendraget mens differansen mellom Grönholm og Märtin i tet ble redusert til 0,8 sekunder i favør Grönholm.
Henning Solberg tok det litt rolig og kjørte inn til 20. plass på prøven, men i sammendraget beholdt han sin 17. plass foran Hyundai-fører ArminSchwartz.
SS9 – 19,70km
Igjen var Markko Märtin raskest, og nå jafset han hele 3,5 sekunder på Grönholm, nok til at estlenderen overtok ledelsen sammenlagt. Tredje beste etappetid hadde Colin McRae, og det holdt til at skotten igjen passerte Petter Solberg som ble nummer 6. Loeb og Burns ble henholdsvis 4 og 5.
SS10 – 2,06km
Den siste korte superspesialen ble vunnet av Grönholm foran Märtin og Solberg. De neste plassene gikk til Burns, Rovanperä og McRae.
Sammenlagt etter 1. dag (10 av 23 etapper)
Rallyet er helt åpent, men Markko Märtin og Marcus Grönholm (+ 2,6 sek) er de sterkeste kandidatene til å vinne helgens VM-runde. Richard Burns (+ 21,6) har foreløpig kontroll på 2. plassen mens det er tett kamp om de neste plassene mellom Colin McRae (+ 49,3), Petter Solberg (+ 50,2) og Carlos Sainz (+ 56,7).
Bak denne sekstetten følger Sebastien Loeb (+ 1:21,9), Tommi Mäkinen (+ 1:39,5) og beste privatfører, Janne Tuohino (+ 1:48,7). Henning Solberg (+ 3:44,3) er foreløpig nummer 17 og slet med bremseproblemer på SS8 og SS9.
Petter er fornøyd med dagen og sier: ”Alt er bra. I morgen tipper jeg vi får en morsom fight med Colin og Carlos. Gjennom mesteparten av dagen har det vært bånn gass. Jeg kunne ikke fått pedalen nærmere gulvet.”
Det skal kjøres 7 etapper lørdag. Vi holder deg oppdatert over utviklingen med spesiell fokus på de norske førerne som er glad for å ha kommet seg gjennom en lang dag.
Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|