[]
[] [firmabil.no] []

Ford C-Max og Viva! Med norske priser


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Nå har utenlandske blader vært fulle av C-Max i flere uker. Åpenbart tar det imidlertid enda en stund før norske medier får fornøyelsen, så la oss bare bringe et par bak-kulissene glimt av den nye modellen og de norske prisene. Dessuten: Glem Vauxhall Viva! Nå er det Ford Viva som gjelder.

Jeg har bare lyst til å nevne et av de mange store fremskritt som alltid blir gjemt godt bort, når det er nye askebegre og manglende setefleksibilitet som står i sentrum. Den nye C-Max fra Ford, som på mange måter er meget nyere enn den ser ut til, er den første bilen som er utstyrt med AB9.

Neste generasjons Focus
AB9 er ikke Fords, men de har hentet den fra en av sine store underleverandører, og initialene står ganske enkelt for AirBag 9ende generasjon. Det er ikke sekken selv som er endret, det er tennings- og sensor-systemet. 10 individuelle kretser sørger nå for å føle seg frem til at tidspunktet for avfyring kanskje er inne akkurat nå. De er alle sammen koblet til det komplette systemet, med forspenning av beltet og avfyring av front-, side- og hode-bag’ene. Men systemet avgjør hvilke funksjoner som skal tre i funksjon, og det gjør det med en større grad av pålitelighet enn før, og tre ekstra sensorer i chassiset er med på å gjøre avgjørelsene om at ”nå smeller det” enda mer pålitelige.

Som jeg sa: Et fremskritt.

Sannsynligvis er hele bilen et fremskritt. Akkurat som med VW Touran er dette en flerbruksbil som er bygget på neste generasjon av den bilen den er bygget på. I dette tilfelle finner du under den nye C-Max den nye Focus som kommer i tre- og fem-dørs versjoner neste år. Plattformen er ny og det er vel også de fleste motorene. Mest spennende er kanskje de to nye dieselmotorene som bruker PSA-partikkelfilter-systemet, der Ford har skrevet seg øverst på ballkortet. Men dette får vi nok høre mer om når BIL har vært nede og kjørt den.

Viva
Derimot tviler jeg vel på at BIL vil bruke særlig mye plass på å fortelle om Ford Viva. Det er kanskje bare utgamle geriatrikere som husker at Vauxhall hadde Viva-modeller, noen var faktisk svært raske og ble – det er da ikke så lenge siden – kjørt av folk som fremdeles kjører aktivt den dag i dag.

Men nå bruker Ford dette navnet, som en indikasjon på at her har du en spesial-utgave av alt, fra Ka til Galaxy. (Ka Viva? ”Hvafforno’ Lever’a?” betyr egentlig det). Avhengig av hvilken modell Viva-navnet er hengt på følger det med en utstyrspakke som strekker seg fra setestopp til hjul og oppvarmet frontrute, i tillegg til at alle får klimaanlegg og det stereosystemet som heter 5000C.

Sikkert bra, men Viva er fremdeles Vauxhall hos ganske mange av oss.

Norske priser
Veiledende utsalgspris for en Ford Focus C-MAX Ambiente med 100-hesters bensinmotor er 219.000 kroner. Trend-modellen, som har samme 1.6-liters motor, starter på 234.000 kroner. Rimeligste Ghia-modell, med 1.8-liters bensinmotor som utvikler 120 HK, er 280.900 kroner. C-Max leveres også som nevnt med TDCi Common Rail-motorer på 1.6 og 2.0 liter, de utvikler henholdsvis 109 og 136 HK.

Ingen detaljer om Viva-utstyrspakken til Norge ennå. Ford Focus C-MAX lanseres i Norge i månedsskiftet september/oktober.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: