Het sommer i Korea
Det har igjen vært ganske tøft mellom arbeidstakere og arbeidsgivere i Sør-Koreas bilindustri. Et av resultatene er at salget på hjemmemarkedet sank med 15% i forhold til for et år siden og 21% sammenliknet med juni. Det var først og fremst Hyundai denne blandingen av arbeidsuro og lav kjøpelyst gikk ut over. Nasjonens største produsent solgte 77.000 biler i juli mot 154.000 året før. Eksporten raste enda mer, 36.000 enheter var 57% under juli i året før. Søsterfabrikken Kia har ikke hatt det fullt så fælt, selv om der gikk også de 25.000 fagorganiserte (av til sammen 29.000) ut i streiker i juli. Men der fikk man eksportert store lass fra lager, så selv om produksjonen var lav gikk total-leveransene opp med 36% til 76.000 enheter. Eksporten ble nesten fordoblet, men den innenlandske etterspørselen er så laber at der sank salget med 17% til 23.000 enheter. Renault-eide Samsung gjorde nytte av Hyundai/Kia-uroen og økte omsetningen til 13.378 enheter – det er en økning på 45%. Av disse gikk 208 biler til eksport. Spesielt ble det lagt merke til at i juli gikk Samsungs modell SM5 (bildet) forbi Hyundais tradisjonelle best-selger Sonata. Ssangyong hadde også en sterk juli – 11.515 enheter betyr en økning på 8,2%. Her var det eksporten som sørget for økningen, med 1.153 enheter har den mer enn fordoblet siden juli i fjor. Også Daewoo kan fortelle om en sterk økning av eksportvolumet: 38.000 enheter er 92% opp, mens salget hjemme endte på 11.000 enheter som faktisk er en tilbakegang på 30% fra juli i fjor da ingen riktig visste om fabrikken kom til å fortsette. De koreanske myndighetene innførte skatte- og avgiftslette på moderne lav-forbruk biler midt i juli, men det er mange som frykter at tiden ennå ikke er inne til å registrere noen styrket etterspørsel på grunn av det. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |