Billig-Saab skal stoppe nedgangen
Mens vi venter på et Saab-konsept, den tredje siden Michael Mauer kom til Trollhättan, som skal debutere i Pebble Beach om noen dager, kan vi fortelle om en ny Saab som særlig tyskerne håper skal stanse nedgangen i salget. I Tyskland ble det i første halvår solgt 3.214 Saaber. På samme tid i fjor var det tross alt flyttet på 4.267. Nå lanserer fabrikken en ny 2004-utgave av 9-3 som kanskje kan snu trenden noe. Den skal utstyres med en 1,8 liters firer som yter 122 hester og skal kunne monteres i både Linear, Arc og Vector-nivåer (hvem finner på disse tingene?) men ikke på den topputstyrte Aero. Poenget med denne mini-motoriserte modellen er at den blir billigere. I dag koster den billigste Linear-utgaven 25.150 Euro i Tyskland, den nye skal koste 23.300. Med den norske formen for avgiftsberegningen blir forskjellen sikkert enda større i småens favør her hjemme. Samtidig får vi noen uventede glimt av innsikt fra Saab-ledelsen i Tyskland. ”Målene har nok vært litt for optimistiske”, sier Ulrich Mehling, daglig leder for Saab Tyskland. Men han kan tillate seg å være litt kritisk, han har bare vært i jobben i 14 dager. Han forteller at den nye forhandleravtalen er ”nesten klar til underskriving” og at Saab Unlimited-konseptet, som skulle gjøre enhver liten Saab-sjappe til et speilbilde av elegant skandinavisk design, med lyst tre og frostet glass, ikke skal gjennomføres så rigorøst allikevel. Saab-forretninger i mellomstore og små byer skal kunne slippe unna med en enklere standard. Og siden Saab mangler i hvert fall 30 forhandlere i større tyske byer, som Stuttgart, Bochum og Nürnberg, kan ting tyde på at det foreløpig ikke blir så mange pompøse Unlimited-butikker der. Men man kan jo også spørre om hvor Generalen egenlig er, siden han ikke har lagt forholdene til rette slik at hans vegg-til-vegg Opel-organisasjon klarer å vise innsats på alle de hvite flekkene på kartet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |