[]
[] [firmabil.no] []

Ny storlimo fra VW?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



For fire år siden viste Volkswagen noe de kalte Concept D (bildet) på Frankfurt-utstillingen. Den morphet seg til Phaeton. Dersom de nå viser et Concept C, eller hva de kaller den på Frankfurt i år, ønsker vi den litt mer hell og lykke enn Phaeton ble til del.

I et par måneder nå har det gått økende rykter om at Volkswagen planla en bil som skulle konkurrere med 5-serie og E-Klasse, og altså ligge et nummer under Phaeton. Den skulle bli basert på Passat, og selvfølgelig også konkurrere med søstermodellen Audi A6.

VWs egne folk har halvveis bekreftet hele historien, ”dere vil få et inntrykk av den når dere ser den nye Passaten neste år” er et av sitatene. Man har sågar satt et internt navn på den: C1.

Nå har Bernd Pischetsrieder bekreftet at noe er på vei, og som toppsjef for VW-konsernet burde han jo vite det. Til journalister i London kunne han fortelle at med denne på plass i 2005 ville VW dekke 85% av markedet, han brukte uttrykket ”sportslig” og antydet at man ikke skulle se bort fra at den fikk en utforming i nærheten av Renault Vel Satis eller Opel Signum.

Flere detaljer finnes foreløoig ikke, men det er ikke vanskelig å regne seg til at en slik bil bør bygges i 50.000 eksemplarer årlig hvis det skal være noe poeng i den.

Med et slikt volum er det vel snart på tide at VW ikke bare lærer seg å bygge overklasse, men også å selge dem. Av de planlagte W8-utgavene av den nåværende Passat har de vel bare solgt halvparten. Og Phaeton er fremdeles en dårlig vits. 2.128 enheter i første halvår, og der kan du tro salget er økende nå: hele 453 i juni! En C1 vil kunne være en elegant løsning på å gi Phaeton en barmhjertig, men nesten umerkelig, aktiv dødshjelp.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: