Brüssel tar på boksehanskene
Et par uker før det nye gruppeunntaket, som regulerer forholdene mellom bilforhandler og produsent, skal tre i kraft, er det fremdeles en rekke organisasjoner som er uten kontrakter med sine forhandlere. Nå sender Brüssel ut en siste advarsel til sinkene. Bare et par uker igjen til 1. oktober, datoen for det nye gruppeunntaket, og for eksempel er BMW, VW/Audi og Citroën bedt om å gi en skriftlig redegjørelse for hvorfor de henger etter. De er innklaget av sine forhandlere. Volvos lastebilforhandlere er på vei til Brüssel, de tyske Opel-forhandlerne er i (beskjedent riktignok) opprør. Og konkurransesjefen i EU, Mario Monti, begynner å miste tålmodigheten. Det er, later det til, BMW som er den største synderen – og det gir jo faktisk en historisk harmoni, selv om det kanskje ikke lenger er noen som husker det. BMW var nemlig den fabrikken som først søkte om noen regulerende unntak fra Roma-traktaten, og som dermed sørget for at bildistribusjon ble omfattet av såkalte Gruppeunntak, mens resten av næringslivet begynte å leve etter et frihandelsprinsipp. Montis soleklare beskjed nå er at de produsentene som ikke klarer å få ro i rekkene, og nå vet forhandlerorganisasjonene utmerket godt hva de vil kunne oppnå ved å se hva andre har oppnådd, vil måtte møte i anti-kartell rettssaker i nasjonal rett. Mens Jürgen Ensthaler, professor i kartell-rett ved universitetet i Kaiserlauten, regner med fortsatte knuter og skarpe reaksjoner fra Brüssel, ”Monti har jo ikke noe annet valg, han kan jo ikke trekke seg dersom fabrikkene utfordrer ham”, og den tyske EU-parlamentariker advarer de tyske bilfabrikkene og sier at ”det er dumt ikke å ta Monti på alvor”, er de offisielle meldingene fra Montis kontor litt mer diplomatiske: ”Vi skal hjelpe produsentene med å finne formuleringer i kontraktsforslagene som vil møte alle kravene i det nye Gruppeunntaket.” Det høres jo snilt ut, men ingen er i tvil om at han er i ferd med å forberede seg på en knockout seier i siste runder, selv om han allerede har en enorm poengledelse etter de første rundene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |