[]
[] [firmabil.no] []

Bugatti på slakterbenken?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Bugatti hadde sin debut på Laguna Seca sist helg. Det gikk ikke helt som ventet. Samtidig forteller tyske Spiegel at hele opplegget er forsinket og at det ser ut som om Bugatti-sjef Karl-Heinz Neumann må gå.

Ryktene i Pebble Bech-miljøet gikk enda lenger. Der var det folk som ”visste” at hele det enormt kostbare Bugatti-prosjektet skulle slaktes. Og det på tross av at også bil nummer 299 og 300 – av et opplag på 300 - nå har fått eierens navn i ordreboka.

-VW ville gjøre seg til latter for hele bransjen, gikk motargumentene. –Tvert om, de ville vise at de tok ansvar hvis de ditchet slike irrelevante påfunn, kom det tilbake.

The Car Connection hadde et intervju med Bugattis ansvarlige for kommunikasjon som også kom med et par bemerkninger som TCC antydet kanskje kunne skaffe ham førtidspensjon, og enda var ikke innholdet i denne ukes Spiegel nådd over Atlanteren, slik at Georg Keller, som svarer for Bugatti, kunne konfronteres med bladets Neumann-historie.

Spiegel skriver nemlig at alle de mislykkede premierene på superbilen, og alle de tekniske problemene som har ført til et års forsinkelse er det Karl-Heinz Neumann som får ansvaret for og at han derfor ”vil velge” å gå.

Nå kan man vel vanskelig laste ham for det som skjedde på Laguna Seca, selv om valg av testførere vel også er hans. Der skjedde det pinlige at under en demonstrasjon i forkant av et av de historiske Bugatti-racene, skulle Veyron-Bugattien demonstreres for et begeistret publikum oppblandet en passe dose av bilens målgruppe. Og dermed greier testføreren av dette hi-tech produktet, som skal kjøres av korpulente herrer hvis eneste kvalifikasjoner er tilgang på 1 million Euro, å snurre så skikkelig ved inngangen til sving 1 at man kunne telle tre loops før han ga seg. Der er det i hvert fall en som mister jobben.

Pinlig.

(Det eneste som har vært nesten like pinlig i denne måneden var avslutningen på Opels underveldende rekordforsøk tidligere i august. Husker dere vi spurte etter de to siste rekordene? Det har vi ikke fått svar på, men dette over-regisserte rekordforsøket endte med at bilen ble dyttet mot mål, for så å kjøre over streken på selvstarteren)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: