Mye hi-tech i nye SLR
Jeg vet at en del av dere sitter og venter på flere detaljer om Mercedes-Benz SLR McLaren. Det virker som MB tar Bentley-metoden og slipper ut litt og litt informasjon. Her følger neste akt. La oss starte under panseret. Der sitter en 5,5-liters kompressormatet V8 på 626hk. Maks dreiemoment på 780 Newtonmeter er tilstede i området mellom 3250 og 5000 omdreininger. Slikt gir ytelser, og 0 til 100 går unna på 3,8 sekunder. Mer imponerende er det kanskje å høre at 200 passeres i løpet av 10,6 sekunder og 300 på 28,8. Her fins ingen elektronisk sperre, så den potensielle toppfarten er på 334 km/t. Foreløpig tall, i følge DaimlerChrysler. For å få en best mulig vektfordeling og optimale kjøreegenskaper er motoren plassert lavt bak forhjulene på en solid aluminiumsramme. Vannavkjølt kompressor, 3 ventiler pr sylinder og tørrsump er elementer som sørger for at de strenge EU4 kravene som innføres i 2005 imøtekommes. 5-trinns automatkasse er standard. Den setter føreren i stand til å velge mellom tre forskjellige programmer når han velger manuell overstyring, Sport, SuperSport og Race. Da styres gearingen via knapper på ratter eller gearvelgeren mellom setene. Karosseriet på superbilen er også hi-tech. Front- og hekkstruktur samt passasjercellen, panseret og måkevingedørene er fremstilt i karbonfiber. Sammenlignet med stål gir dette en vektfordel på rundt 50 prosent. I tillegg gjør det bilen 4-5 ganger så sikker i et eventuelt sammenstøt. Adaptive kollisjonsputer som avfyres i to steg avhengig av sammenstøtets grad er plassert foran og på siden av de to ombordværende i tillegg til automatiske beltestrammere. I bremsene er det benyttet karbonfiber-forsterket keramikk for å oppnå best mulig ytelser i alle temperaturer og for maksimal slitestyrke. Inntil 1,3G er belastningen når du tråkker hardt på pedalen og frontskivene med et areal på 440 cm2 trer i aksjon. Selvsagt har du også moderne elektroniske hjelpemidler for hånden, som Sensotronic Brake Control (elektro-hydraulisk), elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og automatisk dekktrykkmonitor. 18-tommers spesialfelger er montert på et hjuloppheng i aluminium og bærer signaturer til løpsbilkonstruktører. De fleste detaljer på superbilen er med andre ord vel gjennomtenkt. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |