[]
[] [firmabil.no] []

Renault spiller Bop (eller gjør de?)


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Ganske pussig. Akkurat i disse dagene er jeg i Be Bop modus, og selv om det både blir Gillespie og Parker er det mest Warne Marsh og Lee Konitz det går i for tiden. Derfor er det ikke enkelt å forstå hvorfor Renault har døpt sine to nye Frankfurt-konsepter for Be og Bop.

Be Bop er uventede toneganger og ofte helt ubegripelige temaer over temaer, gamle klassikere, som egentlig er velkjente. Det er liksom ikke alle som hører at det er gamle Broadway temaer som ligger under Scrapple from the Apple, eller å høre Lee Konitz hive seg rett ut i de mest vanvittige be-bop linjene, og bare bruker de siste 16 taktene på å hente seg inn og fortelle hvilket tema han egentlig har spilt over er noe som på en måte smigrer deg og forteller at du har et øvet øre.

Du trenger ikke noe øvet øye for å se hva de nye Be og Bop konseptbilene fra Renault er. Egentlig er de ganske konvensjonelle og henter i hvert fall ikke inn så veldig mange ukjente vendinger over velkjente temaer. På den annen side: helt tilbake til Torino 1990 må vi for å hente fem Ford/Ghias Zig og Zag - de var ikke mere sikk-sakk de, enn Renaults er BeBop, så vi får kanskje ikke ta navnesettingen alt for bokstavelig.

Begge modellene er "monospaces", en-box konstruksjoner og selv om begge har gitt opp kant-designet som har preget så meget derfra i det siste, er begge utvilsomme Renaulter. Fellesnevneren videre er glatt dråpeform med massevis av vindus-flater. (Og det er nå jeg oppdager at dette er enda mer komplisert enn som så - for - viser det seg når jeg forsøker å lese pressemeldingen (det er alltid en dårlig idé) begge bilene heter faktisk BeBop, men den ene med trykk på Be og den andre med trykk på Bop).

BEBop er den sportslige av de to. Turbo to-liter, 225 hester, seter som er montert på den sentrale ryggraden som går på langs inni hele bilen og verdens tøffeste dashbord. Akkurat den setemonteringen og den ryggraden er hentet rett fra Renault Talisman (2001) som vel var den Renault-modellen som innførte runde former igjen. BeBOP er en kompakt SUV med 1,6 liters motor og ingen andre pretensjoner enn at den skal kunne bruke firehjulsdriften sin, siden den er kombinert med ganske høy markfrigang. Litt smart baki, er den også. Baksetene kan foldes fremover, og skyves under forsetene, og den store bakluka er litt fiffig med at bakruta først dras opp over taket av en el-motor, hvorpå selve bakluka felles ned og en lagerhylle kjøres ut.

Begge konseptene er montert på den samme 2,570mm akselavstanden, og begge er 4,039 mm lange. Mens BEBop med sine 1,801 mm er såvidt et par centimeter bredere enn SUV'en, som på sin side måler 1,679 mm i høyden - det er 130 mer enn sportsbilen. Heldigvis er bilene lakkert i forskjellige farger, så de av oss som synes at tvillingene BeBop og BeBop kanskje har navn som er i kreativeste laget, kan referere til den sølvfargete SUV'en eller den gule.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: