[]
[] [firmabil.no] []

Ny Europa-topp for Ford


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Ford kunne selvfølgelig ikke sitte lenge uten noen toppsjef i Europa. Nå har de grepet ned i talentutviklings-ringen til Mazda og kommet opp med den 54 år gamle, til nå Mazda-sjef, Lewis Booth.

Det er ikke mange dagene siden Martin Leach overraskende "valgte å gå" fra Ford Europa. Han hadde ledet den eneste bilfabrikken i Europa med dårligere resultater enn Fiat, så derfor er det selvfølgelig naturlig at Fiat gjerne vil ha tak i ham.

Som erstatning henter Ford hjem Lewis Booth (bildet) som har vært sjef for Mazda - men bare det siste året, så han har ikke akkurat klart å vise hva han duger til der. Nå er det ikke noe galt i verken en et år lang karriere, eller å være 54 år, men det er ting som antyder at Ford har problemer med å grave frem unge, aktive, dyktige og motiverte ledere som kan erstatte det som styreformann Ford en gang kalte mugne gamle gubber.

For øvrig er det verd å merke seg at av de mange medarbeiderne som den samme Ford for mindre enn et år siden fremhevet som unge stjerner som helt klart ville bli enda mer stjerner, fantes både Kathleen Ligocki og Martin Leach. Begge har forsvunnet ganske kort tid etterpå.

Som ny Mazda-sjef hentes Hisakazu Imaki. Han har vært med Mazda siden 1965 og var ikke bare sjef for Mazdas sjef for produksjon og konstruksjon, men også 60 år - hvilket igjen kan tyde på et og annet hikk i Fords globale rekrutteringsarbeide. Det er vel ting som tyder på at han ikke kommer til å gjøre noen videre internasjonal karriere, slik Booth nå ser ut til å gjøre, og slik hans forgjenger, Mark Fields (en ungdom på 43 år) er i ferd med å gjøre etter at han ble hentet fra sjefsjobben hos Mazda til toppjobben for PAG for et år siden. Det er forresten ikke så få som synes at den posisjonen også virker ganske selvdestruerende.

Bunnlinjen i det som skjer i Europa er i hvert fall at det er åpenbart at Ford ikke lenger tåler den type årelatinger som finner sted her. Å kutte ned på reiser og hoteller og senke lønninger med 10 prosent er ikke nok. Og Leach sine løfter om ingen flere nedskjæringer i Europa står selvfølgelig ikke ved makt lenger.

Riktignok sier Booth at han akter å fortsette dagens Europa-strategi og David Thursfield, sjef for Fords internasjonale operasjoner, sier at selv om krevende tider krever kraftigere virkemidler for å møte endrede markedsforhold i Europa, ligger det ikke nødvendigvis i kortene at man vil måtte fjerne arbeidsplasser.

Det høres med andre ord ganske enkelt ut å gjøre det som dyktige Martin Leach ikke klarte.

Det høres egentlig ganske greit ut, også, når Thursfield sier, etter et annet kvartals tap på 525 millioner dollars, at han "vil bli skuffet dersom ikke Ford i Europa gjør et fjerde kvartal i pluss.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: