Peugeot på øy-hopping
Jeg kan ikke noe for det. I gode gamle dager fikk vi beskrivelse av de bilene en produsent skulle vise på en bilutstilling. Så kom omfattende beskrivelser av konseptene. Nå får vi hjælpemeg detaljerte beskrivelser av standen også. I Frankfurt skal Peugeot stille ut på seks øyer!!! Sorry, men slik er det: Hos Peugeot må vi til Vulkanøya for å se 307 CC, til Sandøya for å se Hogger (enda en gang?), til Steinøya for å møte 406 Coupé og til Fruktøya for å se 206 CC (som i følge beskrivelsen også har noe med forbuden frukt å gjøre – er det jeg som er i ferd med å bli gal, eller?) Dessuten vil 4002-konsept-bilen, omhyggelig beskrevet hos oss før da den bare var tegninger og vinner at Peugeots designkonkurranse der vi også hadde med to nordmenn blant de ti beste, bli å se på Øya Med De Fargerike Strendene (!!) og dessuten vil det bli en teknologiøy med blant annet eksempler på de mange avanserte Pisa-motorene og med et ”drivhus” der de ”dyrker” morgendagens motorer. Hallo! Noe av det vi ikke får se på noen av disse øyene er den nye 407. Opprinnelig var det meningen å debutere den her, men hele introduksjonen er åpenbart forskjøvet noe, og klokt nok har Peugeot bestemt seg for ikke å risikere at en svært viktig modell skal drukne i den generelle utstillingsstøyen. Derimot gir fabrikken klare meldinger om hva de mener med den nye storbilen sin gjennom å vise et konsept. 407 Elixir heter den og i form av en tre dørs sports coupé – noen vil vel til og med kalle den en cross-over - er den full av signaler på hva fremtidige Peugeoter vil se ut som. For det første er ansiktet helt nytt. Fortsetter vi løve-allegorien kan det godt se ut som om denne er i ferd med å spise deg. Men bli bare ikke redd, Peugeot er blant dem som ligger i forkant for å møte de nye fotgjengervern-kravene som skal innføres i EU. For det andre er profilen helt ny. En sterkt lutende frontrute gjør en skikkelig kontrast med den forholdsvis loddrette bakluka. Ekstrem kileform fremheves av trekantede sideruter bak, og en skyteskår-smal bakrute som også er trukket ut i trekanter på begge sidene. Selvfølgelig vil ikke produksjonsbilen bli like ekstrem – men vi kommer til å se tendensene. For det tredje byr denne på et interiør som ser fullstendig produksjonsklart ut, og som de fleste sikkert vil si ja takk til. Lyst, med matt metall der andre ville være fristet til å legge treverk, og hvor tyskerne hadde lagt en plast som var enda litt svartere. Her er ingen ekstreme uttrykk for fjern fantasi – dette er et ned-på-jorda-interiør som man kan tro på. Målene sier forøvrig litt om hvor den virkelige 407 kommer til å befinne seg når den kommer. Vi kan trygt gå ut fra at Elixir er bygget på den samme plattformen som produksjonsmodellen og med 2725 mm akselavstand og sporvidde foran og bak på 164 og 168 cm har vi nesten samme akselavstand som på dagens 406, men vesentlig bredere sporvidde. På den annen side blir vel ikke konseptbilens 21 tommers hjul standard heller. Lengden på 4734 mm er større enn på 406 og med 1920 mm er den nye vesentlig bredere også. Høyden, 140 cm, er imidlertid identisk med den vi kjenner. Elixir er forresten utstyrt med DT17-motoren. Partikkelfilter-utstyrt sekser på 2,7 liter med 200 hester. Sikkert en meget aktuell drivkilde for bilen når den blir virkelig i god tid før Paris-utstillingen neste høst.
PS! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |