[]
[] [firmabil.no] []

Nord-Norge avfolkes


Torstein Magelssen - Redaktør YrkesBil



Under noen dagers kjøring i Nord-Norge var det daglige temaet på distriktssendingene at landsdelen avfolkes. Særlig Finnmark der det i dag bor vel 73.000 mennesker, på et areal tilsvarende Danmark. De enkleste i samfunnsdebatten synes vi burde kutte av landsdelen, den er for dyr.

Slike argumenter er selvsagt sludder og vås. At jeg tar opp denne saken i en lederartikkel, kommer av at jeg mener landsdelen har krav på oppmerksomhet, og spesialbehandling. Hvorfor? På grunn av hva de store avstandene gjør med transportutgifter og kostnadsnivå. Samtidig forsvinner nå den differensierte arbeidsgiveravgiften, uten at undertegnede har fått med seg hva man skal få som kompensasjon.

Det er EUs regler som gjør at denne differensierte avgiften må bort. Det er synd, for følger man argumentet og skal kreve likhet i alle sammenhenger, glemmer man en ting; avstandene. For de avstandene det er i vår nordligste landsdel, er ikke noe man tar hensyn til i EU.

Og dersom norske politikere vil ha landsdelen i behold, med en befolkning som ikke blir mindre år for år, må noen sloss for landsdelen. Noen må stå opp mot EU-systemet og fortelle at vi har så spesielle forhold med tanke på avstander at dette må det tas hensyn til. Med subsidier eller tiltak fra regjeringens side.

Det at man mister den differensierte arbeidsgiveravgiften, gir industrien, handelen og transportselskapene økte kostnader. Merkostnaden blir for noen svært høy, så høy at den vil kunne drepe arbeidsplasser. Og er det noe landsdelen trenger, er det arbeidsplasser. I dag er alt dyrere å drive lengst nord. Vi ser lastebilforhandlere som har hele Nord-Norge som marked, i mange områder må ha hotellrom så fort en kunde skal oppsøkes. De får ekstra kostnader på interne frakter av biler og deler og alt blir dermed dyrere.

I Finnmark har eksperter regnet ut at befolkningen vil halveres til om lag 35.000 sjeler innen 50 år, om trenden fortsetter. Den trenden må politikerne stoppe!

Den aller nordligste landsdelen har hatt fiske som hovedsyssel. Når fisken i mange områder har forsvunnet, har arbeidsplassene på mottaket forsvunnet, på foredlingsbedriften og hos transportørene, som har tatt varene sydover til de store markedene. Sommerstid har man turismen igjen, men den kan man ikke leve hele året på.

Vi mener regjeringen må slå et slag for vår nordligste landsdel. Riktignok har Troms og Finnmark fått store midler de senere år til investering i veier og standarden er da også bra mange steder. Men i Nordland er mye å ønske. Trange veier på vanskelige fjelloverganger gjør også transportene dyrere, man får et dieselforbruk langt over det transportører i Syd-Norge får.

Hva som skal til for å snu trenden i Nord-Norge har jeg ikke svar på, men som nasjon har vi plikt på oss til å ta vare på regionen og ikke la et stort distrikt bli avfolket og forsvinne. Å fjerne den differensierte arbeidsgiveravgiften er ikke å gi en håndsrekning til landsdelen, snarere tvert imot.

Vi kan ikke la landsdelen kun bli et område turistene besøker på sin vei mot Nordkapp hver sommer.

Kjør forsiktig!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: