Ford skrur opp Euro-prod.
I juni senket Ford produksjonstakten i Europa. Nå skrus den opp igjen. Men å gjøre det samme i Mexico og Canada kan by på problemer. Lovende signaler for dem som frykter for arbeidsplassene. Etter at Ford i sommer bestemte seg for å kutte 80.000 biler vekk fra produksjonen (det er ganske mange, i Europa produserer Ford rundt 1,6 millioner enheter årlig) kommer nå klare signaler om at tempoet skal opp igjen. I hvert fall med 40.000 flere enn sommerens planer hadde regnet med. Dette skyldes ikke et optimistisk blikk inn i fremtiden, men heller noe så gledelig konkret at økt salg i juni og juli simpelthen har skapt behovet. Sannsynligvis er det dette som ligger til grunn for det – da det kom - noe overraskende håpet om et positivt fjerde kvartal. Etter 525 millioner dollars baklengs i annet kvartal virket det en periode ganske optimistisk. Men i USA lager fagforeningene litt bråk nå rundt Fords planer om å skru opp produksjonen i Mexico og Canada. UAW har merket seg planer om å bygge en ny mellomstor familiebil i Mexico og to nye SUV’er i Oakville, Ontario, samtidig som ting tyder på at fabrikken i Atlanta, der de siste Taurus og Sabre nå triller ut, vil bli stengt. Fords problem er at de har vært alt for trege med å bygge ut sine fabrikker i land med lavere arbeidskost. Mens Chrysler lystig bygger snaue 20% av sin Nord-Amerika produksjon i Mexico, og GM gjør nesten 10% der, får Ford altså trøbbel dersom de prøver å bygge opp kapasiteten fra dagens fattige 4 prosent. ”Se på merkelappen” sier nå United Auto Workers i en kampanje for å Kjøpe Amerikansk. De har laget en liste over biler som er bygget av deres medlemmer. Det er en rekke amerikanske biler vi ikke finner der, og en rekke av de oversjøiske produsentene som bygger i USA gjør det på uorganiserte fabrikker. Men vi finner allikevel en Mazda, fire Mitsubishier og to Toyotaer der. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |