[]
[] [firmabil.no] []

En hilsen til SAAB-forhandlerne


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Vi kan hilse alle SAAB-forhandlerne, som for tiden er samlet til forhandlermøte utenfor Oslo, at det er noen spennende Saab-meldinger i sirk. for tiden. 9-7X uten Turbo. 9.-2 til Europa. Cabrio nr. 200.000 og konkrete (?) ekspansjonsplaner.

Da Saab viste sin egen Subaru, bak ganske lukkede dører, på Pebble Beach for noen uker siden, ble det for det første ganske klart at denne bilen også skal til Europa, og ikke være et eksklusivt USA-tilbud. Det er faktisk noen som tror denne kan bli en moderne Saab 93 (men si det til noen av dagens markedsførere og de aner ikke hva du snakker om)

For det andre kunne Debra Kelley-Ennis, Saabs USA-sjef på det tidspunktet, fortelle at ”Vi går inn i de mest modell-offensive årene i selskapets historie. Hun ga detaljer på 9-2: den skal selges i 2 versjoner , basic og Aero – den sistnevnte skal bruke en 227 hesters 2 liters turbomotor – hvilket høres ut som masse moro. Hvilket jo forresten er garantert med et WRX chassis under Trollhättan-skallet.

Den bilen er egentlig klar nå, men det er mer sannsynlig at den debuterer i Detroit, enn på den snarlige Frankfurteren. Dit kommer imidlertid Sport-hatchen, som for lengst er øremerket produksjon. Den har til og med et prosjektnummer som begynner på 44.

Saab 9-7X vil sikkert ikke komme til Frankfurt – kanskje aldri, for her er det bedre muligheter for en ren USA-versjon. Som kjent er den basert på en GM 360 plattform. Det staves sport-ute eller – enda tydeligere – Chevrolet TrailBlazer. 2005 er året for denne, og Tom Wallace, GMs Vehicle Line sjef for disse bilene, lover oss at dette skal bli en skikkelig Saab, og ikke bare en GM-bil med annen front og hekk, slik Isuzu Ascender var. Nå viser det seg imidlertid at Saab-biten i hvert fall ikke strekker seg til turbo. 4,2 liters rekkesekser eller 5,3 liters V8-motor. ”Her må det bli kompromisser, for her går det fort” sier han i en samtale med Automotive News. ”Men det skal bli mange nok Saab cues her”.

Da han ble spurt om et annet typisk Saab-cue, tenningslås i gulvet mellom setene kunne han tilføye at ”jeg er enig i at det er en top brand-cue for Saab, og at vi mener alvor når vi sier at vi prøver å fange så mange av disse som mulig, men noen ganger må man virkelig gjøre kompromisser”. Lovende.

Skall vil i hvert fall komme fra Michael Mauer og hans folk, men vi vet jo ikke hvilke kompromisser de har måttet gjøre heller.

Den siste Saab-meldingen er at mens dere sitter og prater Saab ute ved Holmsbu har Cabriolet nr. 200.000 trillet av båndet. Og da har vi ikke engang regnet med de seks Sonett 1 som ble bygget for nesten 50 år siden. Samtidig kan modellen feire sitt 20-års jubileum, det var i Frankfurt 1983 at Saab viste prototypen.

Sannsynligvis er det en fornøyd gjeng forhandlere som er samlet nå tatt i betraktning at i år blir de ikke pålagt å selge Cadillac, ei heller å forfølge det fantastiske Saab Unlimited forhandler-kosmetikken. Med en markedsandel på 1,7% i siste uke får vi håpe dagens budskap er så enkelt og greit som Selg Flere Biler.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: