[]
[] [firmabil.no] []

Lørdag: Petter 5 sek fra 1. plassen


Knut Skallerud - BilNorge



Det ble kjempet en hard kamp i teten på lørdagens etapper under helgens VM runde i rallyens første divisjon "down under". Sebastien Loeb og Petter Solberg knivet om ledelsen på svingete røde grusveier utenfor Perth. Etter kveldens 2 superspesialetapper leder Sebastian Loeb med 5 sek på Petter Solberg!

På lørdag var løpet lagt opp slik at fire etapper ble kjørt i rask rekkefølge. Deretter var det service i Jarrahdale og etter tre timer kjørtes dagens fire etapper om igjen. 2 superspesial etapper ble kjørt i Perth om kvelden lokal tid.

SS11:Lørdagens første etappe, den 8.88 km lange Beraking East ble vunnet av Petter Solberg i Subaru Impreza foran løpets leder sammenlagt Sebastien Loeb i Citroen Xsara. Ledelsen krympet dermed til 2.7 sek. Burns inn på 3. og lå da på 3. totalt. Markko Märtin inn på 7. beste tid og lå da på 5. totalt, 5 sek bak Tommi Mäkinen.

SS12:På den 20 km lange etappen Helena East var Petter igjen raskest og greide dermed å ta igjen Sebastian Loeb. Burns holdt 3. plassen og Markko Märtin dro innpå finnen i Subaru som ligger foran han i sammendraget, Tommi Mäkinen. Differensen dem i mellom var da kun 1.8 sek

SS13:Loeb slo tilbake og var 2.6 sek raskere enn nordmannen på den 12,6 km lange Helena West etappen. Engelskmannen Richard Burns i Peugeot holder 3. plassen, mens Tommi Mäkinen greide å øke ledelsen til Ford kjøreren Märtin ved å kjøre nesten 4 sekunder raskere.

SS14:Petter vant igjen, men Loeb kjørte også raskt og ledet da med 2.1 sek. etter den 17,31 km lange Helena South etappen. Märtin inn på 4. beste tid, men lå fortsatt på 5. totalt, kun 3.6 sek bak Mäkinen. Burns fortsatt 3. beste tid og 3. plass i sammendraget.

SS15:Petter raskest igjen, hans 7. etappeseier. Avstanden til Loeb var kun 1.1 sek etter den vel 9 km lange Beraking West etappen. I den spennende kampen om 4. plassen greide Markko Märtin å slå Mäkinen på denne etappen og gikk dermed opp på 4. plass.

SS16:Franskmannen Sebastien Loeb som fyller 30 år neste år har ikke endret oppsettet på bilen og kjører meget raskt. Han vant Helena east 2 foran Petter som nå er 2.7 sek bak sammenlagt. Märtin kom på 3. beste tid og økte ledelsen til Mäkinen.

SS17:Enda en etappeseier til Loeb og Petter lå etter Helena West 2 3 sek bak totalt. Markko Märtin, som har hatt problemer med at notene de kjører etter har vist for sakte i svingene, har nå fått opp farten. Han kom som nr 3 og har økt forspranget til Mäkinen, som snart går over i "pensjonistenes rekker". Han gir seg jo som kjent etter denne sesongen.

SS18:Skotten Colin McRae i Citroën blander seg i kampen om pall-plasering ved å komme inn 3. raskest etter Loeb og Solberg. Märtin inn på 4. beste tid. Mäkinen falt ned på 6. plass totalt.

Etter 18. etappe er det service og samling i Perth fire timer senere for to publikumsetapper i Gloucester Park om kvelden lokal tid.

SS19:Markko Märtin vant den første av superspesialetappene, foran Tommi Mäkinen. Petter greide en 3. plass foran Sebastien Loeb.

SS20:Markko igjen raskest, foran Colin McRae. På 3. beste tid Solberg foran Sainz og Loeb.

Det er et ulidelig spennende bikkjeslagsmål i teten under årets Rally Australia. De to unge førerne i tet, Loeb og Solberg har begge vunnet fire hver av skogsetappene. Markko Märtin i Ford Focus vant begge superspesialene. Sebastien Loeb i Citroën har før søndag en 5 sekunders ledelse på Petter Solberg i Subaru Impreza.

Det meldes om regn til natten. Dette er både waliseren Phil Mills, kartleseren og Petter selv fornøyd med. De er begge vant med glatte veier. Søndag kjøres det kun 4 etapper, men de er veldig lange. To av dem er 24 km og to av dem er ca 34 km lang, så mye kan skje på avslutningsdagen under Rally Australia. Søndags etapper har også mange dumper hvor enkelte biler i fjor hoppet hele 50 meter.

Resultater etter lørdagens kjøring:

1)Loeb, Citroën, 2.32.04.6
2)Solberg, Subaru, 2.32.09.6, + 00.05.0
3)Burns, Peugeot, 2.33.30.4, + 01.25.8
4)Märtin, Ford, 2.33.57.7, + 01.53.1
5)McRae, Citroën, 2.34.24.1, + 02.19.5
6)Mäkinen, Subaru, 2.34.25.5, + 02.20.9
7)Sainz, Citroën, 2.34.31.4, + 02.26.8
8)Rovanpere, Peugeot, 2.34.58.8, + 02.54.2
9)Loix, Hyundai, 2.37.22.4, + 05.17.8
10)Duval, Ford, 2.37.59.7, + 05.55.1
11)Hirvonen, Ford, 2.38.04.9, + 06.00.3
12)Auriol, Skoda, 2.39.00.3, + 06.55.7
13)Gardemeister, Skoda, 2.40.06.8, + 08.02.2
14)Scwarz, Hyundai, 2.42.05.8, + 10.01.2
15)Warmblod, Ford, 2.45.12.5, + 13.07.9


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: