[]
[] [firmabil.no] []

Ny Golf med høy potens


Terje Ringen - BilNorge



Det er klart Volkswagen lar seg friste til å vise en GTI konseptbil i Frankfurt hvor nye Golf V er en av de viktigste nyhetene. De legger heller ikke skjul på at bilen snart skal i produksjon.

Den opprinnelige GTIen fra 1976 ble fort en legende, og kan nok i stor grad regnes som bestefaren til alle lommeracere som har dukket opp senere. I dag er GTI nærmest blitt en typebetegnelse på små hissigpropper fra en rekke produsenter.

Snart på gata
Riktignok kaller VW den bilen de viser i Frankfurt en konseptbil, men den er så klar at det bare er et tidsspørsmål før den blir tilgjengelig hos nærmeste VW-forhandler. Paris neste høst er et hint fra VWs markedsavdeling.

Kravene til kraftigere motorer opp gjennom årene har flyttet de nyere GTIer milevidt fra sitt opphav. I denne røde konseptbilen sitter en turbomatet FSI-motor god for 200 hester. Den skal trekke linjene fra sin stamfar, derfor er den rød med svart grill og en rekke detaljer som skiller den fra en standard Golf.

Som Concept R roadsteren vi nylig omtalte her på BilNorge har Golf GTI Concept en klar V-form i front. Grillen, med nettingmønster, er rammet inn med røde striper, og tre store luftinntak sørger for tilstrekkelig med kjøling til motor og bremser. I tradisjonell GTI-ånd er nederste del av bilen rammet inn i sort. Hekken på GTI skiller seg ut gjennom en større hekkspoiler og doble, forkrommede eksosrør.

Røde kallipere
Bak spesielle 18-tommers felger med brede, lavprofilerte dekk finner du store bremseskiver med knallrøde kallipere.

Innendørs finner du børstet aluminium på dørterskel, paneler og pedaler mens innfelte detaljer i gummi sørger for god kontakt mellom sko og pedaler. Sportsseter med solid sidestøtte er montert, og også de to i baksetet finner seg lett til rette i seter med god støtte. Det moderne sportsrattet har utposinger og detaljer i semsket skinn for at du skal få best mulig grep.

I motsetning til den opprinnelige Golfen er denne spekket med elektroniske hjelpemidler som ESP, bremseassistenter, elektromekanisk styring og en miljøvennlig FSI motor. Konseptbilen geares ved hjelp av manualer bak rattet gjennom en DSG gearkasse.

Dersom du ikke orker å vente et år på en ny GTI, finnes det jo heldigvis mye annet spennende i denne klassen. I september-utgaven av Bil kan du blant annet lese en test av Ford Focus RS, Honda Civic Type-R og Mini Cooper S.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: