En eier, komplett servicehistorie...
Nydelig bil, god pris, 2000-modell med bare et par riper i lakken på støtfangeren bak, ellers meget pen. 106.000 km på telleren, en eier, servicehefte som dokumenterer bilens servicehistorie hos merkeforhandler i Tyskland. Alt ser svært lovende ut. – Men er ikke bremsene litt vel mye slitt? Burde ikke skiver og klosser vært skiftet hvis bilen nylig hadde vært på hovedservice? Kanskje førerplassen også bærer preg av noen flere kilometer enn de 106.000 som står på telleren. Vår mann ringer den tyske merkeforhandleren som ifølge serviceheftet har utført alle servicene. – Nei, denne bilen har aldri vært til service hos oss eller hos noen annen tysk merkeforhandler, er svaret. Handelen kanselleres, selv ikke den gode prisen får BMWen til å virke fristende lengre. Men nysgjerrigheten er trigget. Han som er oppgitt som “forrige” eier kontaktes. – Jo, jeg kan gå god for bilen, alle servicer er fulgt på et lokalt verksted og bilen hadde noen og 90.000 på telleren da jeg solgte den. Men det er jo ca. 18 måneder siden, kan “forrige” tyske eier fortelle. Vår mann ble nesten lurt, hadde det ikke vært for at bremsene bak var litt vel slitne hadde han kjøpt en bil med falskt servicehefte og tilbakestilt kilometerteller. Mange blir lurt når de kjøper bruktimportert bil: Bare et fåtall tar seg bryet å kontakte tyske merkeverksteder for å sjekke bilens servicehistorie og enda færre tar seg bryet med å kontakte “forrige” eier. Men nå er det ikke bare bruktimporterte biler som blir tuklet med. Også i Norge er det blitt alt for vanlig å tilbakestille kilometertelleren. Det tar bare noen minutter, koster rundt 1000 kroner og kan ikke oppdages. Akkurat det siste skal du ikke føle deg så trygg på lengre. Kjører du bilen på merkeverksted kan bilens servicehistorie avsløre om kilometertelleren er tuklet med, spesielt hvis du tar store jafs i slengen. Tidligere var triksing med telleren noe en fikk utført i forbindelse med salg av bilen. I dag er det mange som trikser for å redusere kjørelengden for på den måten å oppnå en lavere forsikringspremie. Det er ikke forbudt å justere kilometertelleren, men hvis du bruker det for å dokumentere en lavere kilometerstand i forbindelse med salg eller forsikring, er det svindel. Du skal med andre ord være skeptisk enten du kjøper norsk eller importert bruktbil. Den norske naiviteten gjør det alt for enkelt å være svindler. Nå er det på tide at vi bruker litt sunn skepsis – du skal ikke ta alt selgeren sier for god fisk. Vår mann lærte noe nytt og nyttig og er fortsatt uten bil. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |