Alfa Romeo 8c Competizione |
Geir Andreas Wangsmo - BilNorge |
Med linjer (og navn) som lett bringer tankene tilbake til eldre, edle Alfa Romeoer har vi her en toseter med V8-motor og 400 hk, bygd i karbonfiber og med utvilsomt racing-potensiale. 8c var et navn de brukte på sine 8-sylindrete modeller før krigen, og Competizione spiller på 6C 2500 Competizione sports coupé som Fangio kjørte med stil i Mille Miglia løpet i 1950.
Når man henter frem slike paralleller er det klart at det menes alvor. For å ta de tørre tall, her har vi en 1900 mm bred, 4278 mm lang, og 1250 mm høy coupé, med akselavstand på 2595 mm. Motoren, en 8-sylindret V-motor med 90 graders vinkel, er på 4,2 liter og yter respektable 400 hk. Turbo og kompressor hjelper til med kraften, og toppeffekten kommer ved 7000 omdreininger pr minutt.
Dette er så koblet til en 6-trinns manuell gearkasse plassert bak, der også drivakselen sitter. Det opereres med toppfart i overkant av 300 km/t, og en akselerasjon fra 0 - 100 på 4,5 sekunder.
Men her er det jo designen som er vel så viktig, og Alfa Romeo har igjen skapt en nydelig bil. Fronten med skjoldet dypt nede, og 'værhår' ut til sidene er klassisk og moderne på samme tid. Hekken har enkle, runde lykter og to doble eksosuttak. Og overalt finner man harmoniske og spennende linjer.