[]
[] [firmabil.no] []

Spennende Jag-konsept


Terje Ringen - BilNorge



Enkelte holder sine kort tettere til brystet enn andre. Vi visste at Jaguar skulle debutere en X-Type stasjonsvogn i Frankfurt, men den spennende konseptbilen var en overraskelse for mange.

”Hver dag tar vi avgjørelser. Vi velger rasjonelle løsninger – når vi følger hodet – eller emosjonelle løsninger – når vi følger hjertet. Problemet er imidlertid å ballansere disse for å oppnå det beste fra begge verdener. Dette er noe Jaguar forstår på en måte få andre bilprodusenter gjør.” Store ord fra Jaguar-direktør, Mike Wright da han i dag avduket Jaguars nye konseptbil med betegnelsen R-D6.

Wright fortsetter: ”Med R-D6 ville vi skape en konseptbil som bygget på R-Coupe (Frankfurt 2001) og videreutvikle Jaguars nye designretning. Vi ville også eksponere den nyeste teknologi innen lettvekts konstruksjon kombinert med vår potente nye bi-turbo, common-rail V6 diesel.” Mang en svoren Jaguar-fan lurte på om de hadde oppfattet det siste ordet riktig. Diesel? I en engelsk prestisjebil?

Sports-diesel
Det er motoren som om et år skal tilbys i S-Typen Jaguar har fintunet og montert i konseptbilen. Her har vi en 2,7-liters V6 god for 230hk og 500Nm som tar deg til 100 på under seks sekunder og videre til 250 før den elektroniske sperra slår inn.

Fronten er typisk Jaguar med de velkjente, doble lyktene. Hele konstruksjonen består av aluminium og kullfiber for å holde vekten på et minimum, rundt 1500kg. Sammenlignet med andre Jaguarer er R-D6 kompakt. En lengde på 4,330m gjør den for eksempel 34cm kortere enn en X-Type og 76cm kortere enn en XK8 coupé. Men for å gi plass til fire personer er den bred (2,150m) og ikke spesielt lav (1,390m). Akselavstanden er 2,840m.

Hjulene er forsynt med lekre 21-tommers aluminiumsfelger skodd med Pirelli spesialdekk i dimensjon 255/30 R21 foran og 275/30 R21 bak. Når du titter mellom eikene ser du inn på Jaguar R-Performance bremser og kallipere.

For fire
I de indre gemakker finner du edle blandinger av tre, lær og aluminium. ”Det ultimate luksuriøse sportsinteriør,” beskriver Jaguar det selv som. Fra førerplassen har du god oversikt over instrumentene som er plassert i tradisjonelle, runde klokker med turtelleren i sentrum. Selv de to i baksetet finner seg godt til rette i individuelle seter med god sidestøtte etter å ha tredd seg inn gjennom de bakhengslede dørene. Når baksetene ikke er i bruk, kan de skyves fremover for å doble kapasiteten i bagasjerommet.

For å starte coupéen tar du tak i gearspaken, vipper opp toppen – som når du skal fyre av automatvåpenet i et jagerfly – og der finner du en sølvknapp med en viktig funksjon. Trykk på den, og V6 dieselkreftene er til din disposisjon.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: